elever och robot på First Lego League

Lördag 13 november avgjordes 2010 års regionsfinal i First Lego League i DSV:s och KTH ICT:s lokaler i Kista. Över 500 elever från hela Stockholm deltog i tävlingen. Ett moment i finalen gick ut på att programmera en robot som skulle lösa olika uppgifter under två minuter. Slutligen segrade lagen från Husbygårdsskolan och Vallatorpsskolan som får representera Stockholm i den skandinaviska finalen i norska Agder den 4 december.

First Lego League är en lagtävling i robotprogrammering med syfte att på ett kul och spännande sätt stimulera barnens intresse för naturvetenskap, teknik och matematik. Lagen består av fem till tio barn i årskurs 4-9. Tävlingen går ut på att lagen får en teoretisk och praktisk uppgift i början av höstterminen, som de får åtta veckor på sig att lösa.

I uppgiften ingår att bygga och programmera en robot som ska klara utmaningar på årets tävlingsbana. Lagen ska också göra ett projektarbete i anslutning till årets tema som var "vår kropp". Dessutom ska lagen profilera och marknadsföra sitt lag. Nordväxt intressecenter arrangerade tävlingen och DSV och KTH ICT var medarrangörer.

Läs mer om Stockholmsfinalen i First Lego League>>