Drygt 28 000 personer besökte spelmässan Gamex på Kistamässan under höstlovet 4-7 november. Självklart fanns även DSV på plats på det som har kallats för Sveriges första spelmässa. I DSV:s monter trängdes spelfantaster i alla åldrar för att bygga avatarer, testa spel och kanske fundera på att börja en IT-utbildning till hösten.

Fadi Muhsan, Kim Buranakol (stående), Carl Palacios och Viktoria Provatkina, som hösten 2010  läser sitt tredje år på kandidatprogrammet i datorspelsutveckling, besökte Gamex.

Bara kreativiteten satte gränser när besökarna på Gamex fick skapa sina egna avatarer i DSV:s avatarfabrik. Både unga och äldre gamers tillverkade hundratals lerfigurer i alla tänkbara färger och former. Det gick även att få med sin avatar hem, men då i inskannad form via e-post.
– Teknikfreaksen fick verkligen sitt lystmäte mättat med 3D-skannern som fascinerade många, säger Thomas Westin, projektledare på DSV.

Gamex är ett mycket bra tillfälle för DSV att visa upp sig som en nytänkande och kreativ institution. Hela spelbranschen finns på plats och mässan blir därför ett tillfälle att knyta kontakter och skapa nya samarbeten, berättar Thomas Westin vidare.

I montern fanns institutionens spelstudenter som hade fullt upp med att svara på frågor. Flera av besökarna var intresserade av att få reda på hur man kan ta steget in i spelbranschens kulisser. De ville också veta mer om de spel som studenterna själva har utvecklat och även testa spelen. Ett exempel är X-boxspelet Infect ED som entreprenörerna Robin Stridh och William Orving tagit fram.

På mässan fick besökarna även chansen att ta del av den senaste spelforskningen på seminarier med DSV:s forskare. Bland annat höll nydisputerade Mats Wiklund ett uppskattat föredrag om varför det är fel att påstå att virtuella världar inte är verkliga.

För ytterligare information, kontakta Thomas Westin, projektledare. E-post: thomasw@dsv.su.se, telefon: 08-161992

Gamex webbplats>>