Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet utvecklar samarbetet med Kista folkhögskola och genomför Medborgarexpo 2010 – en interaktiv mötesplats och plattform för de aktörer som driver och utvecklar området kring Kista.

Tanken är att lägga grunden för ett årligt evenemang, med målet att tillvarata den spännande nybyggaranda och det positiva engagemang som finns kring Kista, genom att skapa en interaktiv mötesplats och plattform för de aktörer som driver och utvecklar området.

Startskottet för Medborgarexpo går lördagen den 10 april på Kistamässan. Årets fokus ligger på den levande förorten och teman är ”social utveckling” och ”digital delaktighet”.

– Det här är ett ypperligt tillfälle för oss som utbildningsinstitution att delta och verka för att minska de digitala klyftorna och därmed främja utvecklingen av ett socialt hållbart samhälle, säger Stefan Möller, studierektor, vid Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Institutionen för data- och systemvetenskaps satsning på Medborgarexpo 2010 sker främst i samarbete med initiativtagaren Kista folkhögskola och .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur). Andra deltagare är Ungdomsstyrelsen, Stockholms Stadsbibliotek, Arbetsförmedlingen, Kista Science City och olika ideella lokala föreningar.

På programmet står barnens expo och en folkfest med musik och ståuppkomik. Det hålls även en paneldebatt om ungdomar i Kistadalen med företrädare från riksdagspartiernas ungdomsförbund, samt en debatt, där Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund (SSU) diskuterar skolpolitik med Liberala ungdomsförbundets (LUF) och om skolpolitikens betydelse för Järvaområdet.

Dessutom sker en mängd seminarier och workshops på olika teman, exempelvis kommer Institutionen för data- och systemvetenskap att hålla ett seminarium om ”Digital inklusion och mobilt lärande”. Andra teman är bland annat ”Folkbildning – förnyelse och lokal utveckling” samt ”Yttrandefrihet och religiösas integritet – ett medborgarperspektiv”.

Läs mer om Medborgarexpo >>