På lördag kan alla som vill skriva ned sina tankar och ord, göra det i en bok, till minnet av de drabbade av jordbävningen i Haiti. Ge ett minne för Haiti, är ett evenemang som sker i samarbete mellan Röda Korset, region Stockholm, Haitikommitén, Gallerian Hamngatan, AV-Huset Upsize och Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet.

Vi vill att boken ska kunna påminna oss om det som hände. Nu börjar en lång och svår tid att bygga upp vårt land. Vi måste minnas de som gick bort. Det ger oss också styrka att arbeta för att göra allt för att hjälpa de som lever. Det är det vi vill med minnesboken och evenemanget på lördag, säger Ferdinand Jjoseph, ordförande för Haitikommittén i Sverige.

Röda Korset har mött ett stort engagemang för de drabbade i Haiti.

Vi möter en medmänsklighet som känns oerhört stark. Det är unga och äldre som vill samla in och bli frivilliga. Ett annat exempel är också Gallerian, AV-Huset Upsize och DSV på Stockholms universitet, som hjälper oss med evenemanget. Mionnesboken är en del för detta, säger Fredrik Gladh, kommunikatör på Röda Korset, region Stockholm.

Under evenemanget kommer DSV att närvara genom att bidra med all teknisk utrustning. Studenter kommer även att göra installationerna och stå för den support som behövs, för att ord och tankar från haitier, som bor i Stockholm ska kunna spelas upp på film.

Det är inte ofta man får chansen att hjälpa till vid såna här tillfällen. Och eftersom den tekniska kompetens som vi har med från DSV saknades för att genomföra evenemanget ville vi gärna passa på att ställa upp, berättar Robert Lillqvist och Andreas Hansson, som går tredje året på programmet i datorspelsutveckling.

Hjärtligt välkommen att besöka evenemanget och skriva ned dina tankar!

Tid: lördag 30 januari, kl. 10:00 17:00

Plats: Gallerian, Hamngatan 37, Stockholm