Inom teknikförstärkt lärande (TEL) studerar vi hur teknik påverkar lärande- och undervisningspraktiker på alla utbildningsnivåer och i vardagslivet, med särskilt fokus på hur teknikförstärkt lärande kan designas och orkestreras.

Vår forskning inriktar sig på teknik samt beteendemässiga, kulturella och sociala förhållanden i formella och informella lärandesammanhang. Arbetet antar ofta ett kritiskt perspektiv och bygger metodologiskt på designbaserad praktiknära forskning. Exempel på forskningsområden är:

  • Datorstödd språkinlärning
  • Deltagande och inkludering
  • Design för lärande 
  • Designbaserad utbildningsforskning
  • Digital kompetens och litteracitet
  • Informations- och kommunikationsteknologi (IKT) och engagemang
     
  • Kollaborativt lärande
  • Kritiska aspekter av teknikförstärkt lärande
  • Learning analytics 
  • Lärares kompetensutveckling
  • Mobilt lärande
     
  • Multimodalitet och lärande
  • Online och blandade lärmiljöer
  • Programmeringsundervisning
  • Simulering och lärande
  • Öppen utbildning

Klicka på länken för att läsa mer på engelska om Technology Enhanced Learning.