Department for computer and systems sciences
Stockholm University
Royal Institute of Technology
Ett
försök med interaktiv undervisning med hjälp av ett icke-samtidigt
datorkonferenssystem
April 1996
Av Sirkku Männikkö
E-post: sirkku@dsv.su.se
Sammanfattning: Våren 1995 ordnade Institutionen för Data-
och Systemvetenskap en kurs över ämnet "Människor, datorer
och samhälle". Undervisningsmetoderna vid kursen avvek starkt
från det traditionella. Huvuddelen av kursaktiviteten bestod av att
studenterna refererade litteratur och diskuterade med varandra i ett icke-samtidigt
datorkonferenssystem. Istället för tentamen examinerades studenterna
på sin aktivitet i systemet. Utvärderingen visar att studenterna
fick lika bra studieresultat som vid vanliga kurser. Kvinnor och utomnordiska
invandrare klarade sig något bättre än män och nordbor.
Studenterna uppskattade friheten att planera sina studier och utbytet av
information, men klagade på att det var för mycket att läsa,
och att de inte fick tillräckligt stöd av lärarna.
Nyckelord: Datorförmedlad kommunikation, icke-samtidigt datorkonferenssystem,
undervisning, pedagogik, distansundervisning, datorstödd undervisning.
English abstract: During the spring
term 1995, the Dept. of Computer and Systems Sciences gave a course with
the topic "People, computers, and society". Teaching methods differed
very much from the traditional ones. The main part of the course activities
consisted of students writing reports based on various books and articles
and of discussions that took place in an asynchronous computer conferencing
system. Instead of traditional exams, students were graded on the basis
of their activity in the conferencing system. Results of the study confirm
that students did as well as in courses applying traditional teaching methods.
The study also shows that women and students with non-Nordic native tongue
succeeded a little better then men and Nordic students. The students appreciated
the freedom in planning their studies and the benefit they got from the
information exchange, but they also complained over the amount of text they
had to read and over the lack of support from the teachers.
Key words: computer mediated communication, asynchronous
computer conferencing system, teaching and learning, pedagogy, distance
education, computer mediated teaching and learning.
Institutionens postadress: Institutionen för Data- och Systemvetenskap,
Stockholms Universitet, Electrum 230, 164 40 Kista, telefon 08-16 20 00,
URL: HTTP: //www.dsv.su.se/.
Denna rapport finns tillgänglig på Internet under URL http://www.dsv.su.se
/~jpalme/reports/8895.html.
Innehållsförteckning
1. Introduktion
2. Kursmålen
3. Undervisnings- och kommunikationsmediet
4. Människorna
5. Studieresultaten
6. Lärarna ur studerandenas perspektiv
7. Kursinnehållet
8. Tekniken
9. Om elevrollen
10. Den nya kommunikationsformen
11. Den nya undervisningsformen
12. Övrigt
13. Framtiden
14. Referenser
Bilaga 1: Enkät av Tarja Lintunen
Bilaga 2: Enkät av Sirkku Männikkö efter
slutet av kursen
Bilaga 3 :Information till kursdeltagare om obligatoriska
uppgifter
1. Introduktion
Kursen *:88 Människor, datorer och samhälle,
som gick under vårterminen -95, är en pionjär inom DSV:s
undervisningsutbudet på två sätt: 1) kursämnet
är nytt och 2) undervisnings-mediet, ett datorkonferenssystem,
har inte använts i så stor utsträckning tidigare i undervisningssammanhang
på institutionen.
Denna utvärdering baserar sig på material som hämtats ur
två till deltagarna utskickade enkät (en av Tarja Lintunen i
samband med kursens början och en annan av SM vid slutet av kursen,
(se bilagor 1-2), ur kursdokumentation (i First Class), ur intervjuer med
deltagarna (5 stycken) och med lärare (Louise Yngström, Mats Wiklund)
samt ur mer ostrukturerade samtal med Jacob Palme.
Den första enkäten besvarades av 29 deltagare (totala antalet
deltagare 64) och den andra av 37 deltagare.
Först ska jag beskriva kursens mål och undervisnings- och kommunikationsmediet.
Sedan ska jag berätta om människorna på kursen. Studieresultaten
analyseras. Lärarnas roll, kurs-innehållet, tekniken, elevrollen,
kommunikations- och undervisningsformen belyses mest ifrån studerandeperspektiv.
2. Kursmålen
Generellt skulle kursen behandla frågor om människor i samverkan
med datorer samt IT-utvecklingens roll i samhället. Följande delområden
skulle diskuteras:
- datoriserad (distans)utbildning
- datoriserat arbetsliv
- etik och säkerhet
- datorstött samarbete
- genus och IT
Utöver de kunskapsmässig målen skulle man försöka
se till att
- deltagarna skulle få praktiska erfarenheter av datorstöd
för asynkron (icke-samtidig) kommunikation
- deltagarna skulle få praktiska erfarenheter av ett alternativt
pedagogiskt arbetssätt nämligen interaktivt, deltagar-centrerat
och processorienterat
- deltagarna skulle påverka kursens genomförande och graden
av måluppfyllelse genom aktivt och konstruktivt arbetssätt
En lista över de obligatoriska arbetsuppgifterna bifogas (bilaga 3).
3. Undervisnings- och kommunikationsmediet
3.1. Datorkonferenssystem
Lärarna och kursdeltagarna har kommunicerat med varandra huvudsakligen
via ett datorkonferenssystem med namnet "First Class".
Kursdeltagarna har kopplat upp sig mot systemet antingen via datorer i DSV:s
datorsalar eller, i vissa fall, hemifrån via modem.
I "First Class" finns det funktioner för att:
- sända och ta emot elektronisk post
- läsa och skriva i konferenser
- hämta och skicka dokument av olika slag
Varje student som deltar i datorstödd undervisning har en personlig
brevlåda där man hittar meddelanden som adresserats till honom
eller henne personligen. Dessutom finns det konferenser/mappar som samtliga
användare av systemet har tillgång till. Dessa kallas för
publika konferenser och är uppdelade efter samtalsämnet.
Datorkonferenssystemet är baserat på datorns förmåga
att behandla information: Dokumenten är organiserade och förvarade
i datorn. Systemet ger möjlighet till en unik, grafisk form av kommunikation
oberoende av tid och plats. Kommunikationen är huvudsakligen skriftlig
fast även bild och ljud kan användas.
3.2. Det kommunikativa nätverket
Dataskärmen fungerar som en kontaktyta. Man kan nå olika personer
och virtuella platser genom den.
Användaren (läraren eller kursdeltagaren) sänder information
i meddelanden från en persondator till databasen och mottagaren (läraren,
lärarna, kursdeltagaren eller kursdeltagarna) får informationen
(meddelanden) när han eller hon kopplar sig upp mot databasen. Kommunikationen
är asynkron: meddelanden är sända och mottagna vid olika
tider.
Det kommunikativa nätverket består av två delar: en privat
sfär och en allmän sfär.
I den privata sfären kan kursdeltagarna brevväxla sinsemellan
och med lärarna. Kursdeltagarna kan få stöd i sitt lärande
ifrån varandra och ifrån lärarna. Kursdeltagarna kan ställa
frågor till varandra och utbyta erfarenheter. De kan även umgås
socialt med varandra.
Utbildningsformen blir individualiserad då kursdeltagaren och läraren
kan kommunicera med varandra privat, utan att hela klassen "skådar"
meningsutbytet. Lärarna kan följa varje student och dennes studieinsatser
i den allmänna sfären och välja att kommentera och ge återkoppling
i den privata sfären.
I *:88 ingick 11 separata "mappar" (=datorkonferenser) för
- handledarnas diskussioner
- slutrappoter
- information och social samvaro (anslagstavla för allmän
kursinformation)
- litteraturreferat
- pub (plats för social umgängesliv)
- diskussion om teknik och datorer
- diskussion om datorer och utbildning (kursmoment=km 1)
- datorer och arbete (km 2)
- etik och säkerhet (km 3)
- datorstöd för samarbete (km 4)
- IT och genusperspektiv (km 5)
Lärarna kan undervisa hela kursen genom att skicka skriftliga uppgifter,
instruktioner av olika slag, ställa frågor till kursdeltagarna
och svara i sin tur på kursdeltagarnas frågor. Lärarna
kan kommentera studenternas inlägg, uppmuntra och stödja hela
kursen såsom läraren gör ifrån kateder i traditionella
klassrum eller föreläsningssalar.
Kursdeltagarna ska diskutera kursmaterialet i mapparna. Även här
kan de ställa frågor och få svar ifrån varandra och
nu kan alla ta del av utbytet. Detta har man börjat kalla för
"ett virtuellt klassrum" [Hiltz 1995].
Genom att koppla upp sig mot systemet deltar studerande och lärare
själva i uppbyggandet av klassrummet. I början av kursen finns
det i systemet bara ett skelett av olika konferenser och mappar, platser
för informationsutbyte och diskussion samt tomma brevlådor som
väntar på användare. Klassrummet blir levande när kursdeltagarna
startar sina datorer, kopplar upp sig mot systemet och börjar agera
i det. Då byter systemet skepnad kontinuerligt. Man skulle kunna kalla
klassrummet för en levande bok, eftersom texterna, skapade av användare
i sin interaktion, sparas och kan läsas som sidor i en bok. När
kursen är avslutad finns klassrummet, boken, kvar med hela historien
om kursen in i datorns minne.
4. Människorna
4.1. Lärarna
Den kursansvariga läraren var från början Tarja Lintunen.
Hon skulle även ha läraransvaret för kursdelarna 1), 4) och
delvis 5). Louise Yngström och Jacob Palme skulle dela ansvaret på
kursmoment 2) och 3). Louise Yngström skulle även delta i kursmoment
5):s diskussioner.
Då Tarja Lintunen avslutade sin anställning under kursens gång
blev Mats Wiklund den nye kursansvarige.
4.2. Kursdeltagarna
Kursen bestod sammanlagt av 64 studenter varav 46 var män och 18 kvinnor.
Procentuellt innebar detta en manlig majoritet på 72 %.
Antalet utomnordiska invandrare var 17 (27% av hela kursen), 12 var män
och 5 kvinnor.
Åldersmässigt kan vi konstatera att den yngsta deltagaren var 21
år gammal och den äldsta 51 år. Majoriteten, 75%, av deltagarna
var sig mellan 25-35 år.
Linjevis var uppdelningen följande:
Systemvetenskaplig linje |
|
åk3 |
|
40p |
|
24 |
Data- o systemvetenskap |
|
åk2 |
|
40p |
|
15 |
Datalinjen |
|
åk2 |
|
40p |
|
3 |
Påbyggnadskurs i dsv |
|
|
|
20p |
|
5 |
Fördjupningskurs i dsv |
|
|
|
20p |
|
6 |
Fördjupningskurs i dsv för mag.ex |
|
|
|
20p |
|
2 |
Kurs för datayrkesverksamma |
|
|
|
|
|
2 |
Påbyggnadsutb. för ADB-linjen |
|
|
|
20p |
|
1 |
Övriga |
|
|
|
|
|
8 |
De 29 (ca. hälften av totalt 64) som svarade i den första utskickade
enkäten gav följande svar gällande datorvana och vana att kommunicera
elektroniskt.
Datorvana
|
|
Elektronisk kommunikation
|
< 1år |
|
|
|
ingen vana |
4 |
1-2 år |
|
4 |
|
liten vana |
8 |
2-4 år |
|
9 |
|
någon vana |
8 |
> 4 år
|
|
11 |
|
stor vana |
9 |
Summa |
|
19 |
|
Summa |
29 |
75% har mer än två års datorvana och 1/3 har mer än fyra
års erfarenhet av datorer. De flesta anser sig ha erfarenhet även
av elektronisk kommunikation.
5. Studieresultaten
För att få godkänt skulle man klara av sex obligatoriska arbetsuppgifter
(se avsnitt 2 ovan). Dessutom förutsattes aktivt deltagande i konferenserna
i form av totalt minst 12 inlägg tidsmässigt jämt fördelade
över kursperioden. Inläggen skulle innehålla hänvisningar
till grundmaterialet, vara logiskt resonerande och använda t.ex. ett alternativt
perspektiv till frågeställningarna.
I samband med betygssättningen accepterades en utebliven mindre uppgift
men inte två (antal inlägg i den fria diskussionen). Inga större
uppgifter (t.ex. referat) fick utebli.
Vissa kompletteringar accepterades enligt Mats Wiklund i efterhand: Om man inte
hade skrivit tillräckligt utförligt referat kunde man få lämna
in en ny version efter kursens egentliga slut. Däremot fick man inte göra
kompletteringar när det gällde brist på inlägg i diskussionerna.
Kursen byggdes ju på idén av aktivt deltagande och diskuterande
under kursen, menar Mats Wiklund.
Resultatet blev följande:
32 |
|
godkända |
|
(50%)
|
14 |
|
väl godkända |
|
(22%)
|
18 |
|
underkända |
|
(28%)
|
64 |
|
Summa |
|
(100%)
|
Alla studenter
I allmänhet kan resultaten betraktas som "vanligt" utan större
avvikelser i jämförelse med studieresultat ifrån kurser genomförda
med traditionella undervisningsmetoder på DSV.
I kvinnogruppen blev resultaten aningen bättre än hos männen.
33% av kvinnorna fick vg (17% av männen) och 22% fick u mot männens
30%.
Kvinnor
Jag skulle inte våga dra några allmänna slutsatser ur detta
ytterst begränsade material, men det kan vara värt att följa
upp detta och se om tendensen är densamma på framtida kurser.
Även invandrare verkar ha hävdat sig bra: 29% fick vg och 47% g.
Invandrare
När jag har jämfört kvinnornas och utomnordiska invandrares studieresultat
med deras tidigare studieprestationer inom datavetenskap har jag inte kunnat
konstatera några märkbara skillnader på individnivå.
Hypotesen hos kursansvariga har varit att invandrare kan hävda sig bättre
i utbildningssituation där datorkonferenssystem används eftersom studenten
kan, om man så behöver eller önskar, tillbringa precis så
mycket tid som man vill i systemet och läsa kursmaterialet och sedan skriva
sina inlägg. Resultatet motsäger inte denna hypotes, men är inte
tillräckligt tydligt för att säkert stödja hypotesen.
6. Lärarna ur studerandenas perspektiv
I följande rader har jag sammanställt studerandens synpunkter
på lärarnas roll och uppgifter i denna typ av kurs och återger
kritik som framkommer i enkätsvaren.
6.1. Om lärarnas uppgifter
Studeranden tycker att lärarna ska i första hand:
- följa upp studenter
- ge feed-back
- informera - ge klara direktiv
- administrera diskussionerna
- ge handledning
6.2. Om svårigheterna
Det har inte fungerat inom följande områden:
- information
- tillgänglighet
- diskussion1)
Okontinuitet i lärarinsatser har utan tvekan påverkat genomförandet
av kursen. Oklarheten i vem som bär kursansvaret har fått studenterna
att känna sig lämnade utan tillräckligt lärarstöd.
Då lärarinsatsen upplevdes otillräcklig blev önskan
om flera ansikte-mot-ansikte-möten dominant. Endast sex av 37 ville
inte ha några ytterligare föreläsningar.
Man ville ha föreläsningar för informationens, feed-backens,
handledningens och för strukturens skull.
Introduktionsföreläsningen hade de flesta deltagit i. Majoriteten
tyckte att man borde ha ägnat mer tid åt att demonstrera hur
FC fungerar. Det är viktigt att diskussionerna kommer igång snarast
möjligt i början av kursen och en central förutsättning
till detta är att deltagarna kan använda kommunikationsmediet
på ett tillfredsställande sätt. Kursbörjan är
också kritisk med tanke på avhoppare: om man inte kommer igång
inom en rimlig tid finns det risk för att man lägger av helt.
Därför är det viktigt att kursledningen håller kontroll
på samtliga deltagare i början och försöker se till
att alla kommer igång ordentligt.
Även erfarenheterna från andra håll understryker hur viktigt
det är att lära sig använda teknologin så tidigt som
möjligt i kursens början [Naidu 1995, Armitage 1995]. Lika viktigt
är dock att erbjuda tekniskt stöd och hjälp under hela kursens
gång.
7. Kursinnehållet
7.1. Kursmaterialet
Kursmaterialet fick ett mellanbetyg, inte så dåligt men inte
så lysande heller. Studenterna efterlyste bättre, mer aktuell
litteratur. Svenska förhållandena saknades. Även mer teknisk
inriktning fanns med på önskelistan.
Förhållandevis många - hälften - hade inte läst
den gemensamma boken helt. Flesta angav tidsbrist som orsak till detta.
Det kan tänkas att konferensformen med stor antal deltagare kräver
mycket lästid, vilket bör tas hänsyn till vid planeringen
av kurslitteratur.
Att kurslitteraturen var på engelska verkade inte orsaka några
som helst problem. Endast tre deltagare angav sig ha haft svårigheter
med vissa engelska facktermer.
Svensk litteratur önskades mer, inte enbart språkets skull, utan
även för att få ett svenskt perspektiv på ämnesområdet.
Något annat språk var inte aktuellt alls.
Referatbokningen orsakade stor förvirring. Det var inte helt enkelt
att avgöra vilka artiklar var reserverade och vilka som var fria för
bokning. Helst bör något annat system införas för detta
[Hiltz 1995, Jansson 1995], eller alternativt studenterna få tydligare
information om hur bokningen skall gå till.
Nu hade man gjort så att för varje uppsats som skulle refereras
fanns ett inlägg i ett speciellt möte i First Class. Den som ville
reservera en uppsats gjorde det som ett svar i First Class på det
inlägg som beskrev uppsatsen. Den som ville kontrollera om en uppsats
var reserverad av någon annan gjorde det genom att använda kommandot
i First Class för att läsa alla svar på uppsatsens inlägg.
Denna metod borde egentligen fungera. Att det inte fungerade kan ha berott
på att man inte tillräckligt klart beskrev hur man skulle göra.
7.2. Uppgifterna
Uppgifterna uppfattade man som rimliga och inga större protester framfördes.
Det kändes dock tungt att läsa genom allt material (information
overload) och många undrade var ett "högkvalitativt inlägg"
var för någonting. Instruktionerna var oklara. Den kursansvariga
läraren (T.L.) hade vi uppstartsmötet sagt att för att få
godkänt måste man skriva minst 12 "högkvalitativa inlägg"
i diskussionerna under kursen, utan att närmare definiera vad högkvalitativ
innebar i detta sammanhang, vilket gav upphov till osäkerhet hos kursdeltagarna.
En bättre formulering vore kanske "väl genomtänkta".
8. Tekniken
8.1. Konferenssystemet
Datorkonferensssytemet First Class tyckte man var lätt att använda
när det gällde att läsa och skriva. Några hade haft
inloggningsproblem. Andra tyckte det var svårt att följa diskussionerna.
Det tyckte jag med eftersom många av studenterna använde nytt
meddelande vid svar i stället för att besvara direkt med referens
till inlägget de skulle kommentera.
Hur man använder konferenssystemet är också någonting
som den kursansvariga läraren måste berätta och visa till
deltagarna helst vid kursens början men även följa deltagarnas
agerande under kursens gång och rätta till i fall det behövs.
När jag bad studenterna att nämna fördelar med konferenssystemet
var det många som angav tid- och platsoberoendet. Att man når
många samtidigt var också en tung fördel. Att man kunde
få reda på många olika synpunkter på ett område
på en kort tid, var också någonting man uppskattade.
Som nackdelar upplevde man
- overload - alldeles för mycket text, svårt att sortera
och få struktur i konferenserna
- inget kroppsspråk - lätt att bli misstolkad
- man kommunicerar med främmande - en ordentlig presentation av
varandra i kursens början saknades
Det kan dock noteras att First Class -systemet har en funktion där
användarna kan lägga in en personlig presentation av sig själva.
Denna funktion kom inte till någon större användning i samband
med *:88 kursen. För att understryka grupptillhörighet bör
man nog kräva av samtliga deltagare att de skriver en presentation
av sig själva i en separat konferens som finns bland kurskonferenserna.
Man kom med följande förslag till förbättringar:
- hanteringen av referatreservationerna bör tänkas om, nu
var det svårt att se vilka texter som var reserverade
- bättre instruktioner för att veta vilka inlägg som
ska läggas var
- en struktur mer grafiskt trädlik önskvärd
8.2. E-post
8.2.1. Fördelar
Studeranden tyckte att e-post har följande starka fördelar
- tids- och platsoberoendet
- snabb
- privat och personlig (jmf. privat - allmän sfär)
8.2.2. Nackdelar
E-post fungerade dock inte alldeles problemfritt. Studeranden ansåg
att
- social och mänsklig kontakt saknas
- hög inlärningströskel
- måste ha mottagarens adress
- väntetid - man vet ej om /när folk läser sin post
9. Om elevrollen
9.1. Den nya elevrollen
Deltagarna i kursen understryker vikten av att aktivt debattera, att skriva
och läsa kontinuerligt. Man har även kommit till insikt om att
eget ansvar och initiativförmåga är väsentliga för
framgång. En deltagare säger så här:
"Planeringen är viktigt. Man ska ta god tid på
sig under kursens gång, och så fort man fått tillräckligt
information om systemet ska man sätta igång och försöka
forska och jobba självständigt. Man ska försöka upptäcka
det som är vitsen med denna kurs och vad som är inte."
Nyfiken, debattglad med adekvat innehåll i sina inlägg är
även lärarens drömstudent.
9.2. Svårigheter
Många har förmodligen underskattat tidsåtgången eftersom
flera angav sig ha lidit av tidsbrist. Antalet kursdeltagare har varit (för)
stort (64), vilket har lett till informationsoverload; ett stort antal inlägg
man ska läsa igenom och besvara. Dessutom har skrivandet tagit sin
tid. Situationen har inte blivit lättare för kursdeltagarna p.g.a.
bristfälliga instruktioner och det har tydligen rått allmän
osäkerhet om vilka krav som ska uppfyllas för godkänt deltagande.
Med denna kursuppläggning bör troligen antalet deltagare vara
30-40 studenter. Eventuellt kan man, om man vill ha fler studenter, klara
detta genom att kräva av varje student bara medverkan i t.ex. tre av
de fem delområdena.
Några av deltagarna har uppriktigt konstaterat att det inte har varit
helt problemfritt att arbeta under eget ansvar. Man kan fråga om det
krävs mer engagemang och aktivt stöd ifrån kursledningens
sida.
9.3. Framgångar
Som ljusa punkter anger man att man lärt sig använda ett icke-samtidigt
datorkonferensystem, First Class, man fått träning i skrivandet,
man fått ta del av många nya synpunkter på datoriseringen
och dess roll i samhället.
Skrivandet i sig har inte varit något problem enligt de svar jag har
fått. Jag hade förväntat mig flera klagomål om skrivandets
våndor, då Haninge-kurserna [Männikkö 1995] hade svårt
att komma igång i detta avseende. Men förmodligen var denna kurs
så tydligt debatt-inriktad från första början att
även deltagarna mentalt förberedde sig bättre och var inställda
att debattera och skriva. Kursens uppläggning, där deltagande
i datorkonferenserna var centralt för hela kursens funktion, gjorde
det också mera självklart för studenterna att använda
systemet.
10. Den nya kommunikationsformen
10.1. Asynkron, textbaserad kommunikation
Det var inte helt lätt att definiera FC-kommunikation. Många
tyckte att det handlade om att skriva fast snabbheten gjorde att formen
närmade sig prat.
Några tappra försök till definition följer:
"att prata skriftligt"
"för mig är det att prata fritt"zBR>"skrivprata,
flygbladskommunikation" "meddelandeutbyte, posthantering,
brevväxling"
Man var klart positiv till denna kommunikationsform. Man tyckte det var
roligt att diskutera och få respons till sina egna idéer och
få möjlighet att ta del av så många andra synpunkter.
Interaktivitet upplevdes klart lockande.
10.2. Svarstiderna (lärare - elev, elev
- elev)
För att kommunikationen ska fungera på ett tillfredsställande
sätt måste svarstiderna vara rimliga. Under denna kurs varierade
de faktiska svarstiderna ifrån en dag till en vecka. Man var klart
kritisk mot svarstiderna som översteg ettdygnsgränsen, vilket
kan tolkas bekräfta tidigare erfarenheter om att max 24 timmar är
en acceptabel svarstid (jmf. Haninge-kurser).
10.3. Kontaktfrekvens
Studenterna uppgav sig ha haft kontakt med varandra 1-3 ggr i veckan. Kontakter
med lärarna var betydligt glesare, om inte rentav icke-existerande,
vilket återigen berättar om de svårigheter som lärarna
måste ha haft i genomförandet av denna typ av undervisning.
11. Den nya undervisningsformen
11.1. En virtuell, diskuterande klass
Den generella attityden mot den nya undervisningsformen var mycket positiv.
Man uppskattade friheten, det egna ansvaret, det nya och annorlunda och
gav statusvärde för att kunna vara med om någonting som
ligger i utvecklingens spets.
Några enstaka kritiska (besvikna) röster hördes: "en
kurs då man aldrig ser någon kursansvarig", "inga
föreläsningar".
Föreläsningslösheten togs upp både som en positiv och
negativ sak. En majoritet välkomnade det som en positiv frihet och
därmed möjlighet, medan en liten minoritet kände sig vilsen
utan den traditionella, trygga strukturen och programmet som en föreläsningsserie
kan ge studenterna.
I rättvisans namn bör dock noteras att i ett konferenssystem är
det fullt möjligt att skapa en föreläsningsliknande struktur
och även stödja studenter på ett intensivare sätt än
i den traditionella klassrumssituationen. En avgörande faktor är
lärarens förmåga och motivation för att utnyttja systemets
möjligheter maximalt.
11.2. Diskussionerna
Deltagarna var relativt nöjda med diskussionerna i allmänhet.
Det upplevdes dock tungt att läsa igenom alla inlägg som strömmade
in under kursens gång. Man gav också ganska så svidande
kritik till varandra om inläggens kvalité: upprepningar, för
långa, obegripliga, irrelevanta, rentav dåliga osv.
Kravet på "högkvalitativa inlägg" (se s.7) spökade
ofta och orsakade handlingsförlamning, uppgav många.
Man tyckte även att det fanns alldeles för många konferenser
och ämnen. Det hade varit mer effektfullt att koncentrera.
Man uppskattade friheten, informaliteten i diskussionerna och mångfalden
i synpunkterna.
11.3. Inlärningen
Man anser sig ha lärt mest genom att läsa varandras inlägg
och genom att diskutera med varandra om inläggen. Att skriva om kursmaterialet
får inte lika stor betydelse, fast det betraktas som en viktig faktor
i inlärningen av forskare. Lärarens roll i inlärningen upplevs
nästan periferisk. Varken lärarnas inlägg eller deras deltagande
i diskussionerna anses bidra i större utsträckning till inlärning.
Detta förstärker bilden av saknaden av aktivt lärarengagemang
som studenterna efterlyser gång på gång.
12. Övrigt
Jag vill återge några sammanfattande röster ifrån
det virtuella klassrummet:
- Mycket intressant idé! Administrationen av kursen har enligt
min åsikt tyvärr varit under all kritik... Bättre lycka
nästa termin!
- Jag tror att om man tar bort boken och i stället samlar info
om ett ämne själv t ex på Internet, kan kursen göras
ytterligare bättre.
- Kursen skulle vinna på större variation på kursmomenten
(inte bara referat), ett mer begränsat urval av litteratur, skilja
på obligatoriska uppgifter och diskussion.
- Jag tycker det har varit en trevlig kurs och hade gärna haft
mera tid till den. Nu hade man tyvärr ytterligare 2-3 kurser på
gång samtidigt. Så för mig var det bra att den var utdragen
så det inte blev så stressigt i planeringen.
- Jag skulle vilja ha eller tycker absolut att det skulle vara en bättre
introduktion + att ni såg till att folk engagerade sig mer. T ex att
ni varje vecka väljer ut ett intressant inlägg någon student
skrivit och gör det till obligatoriskt att svara på. Saknade
engagemang från alla håll. Men jag tyckte det var jättekul
att svara på inlägg.
- Bra kurs. Önskar fler kurser på institutionen gav sådan
frihet att planera sin tid. Så är det ju inte i dagsläget
med obligatoriska föreläsningar och annat.
13. Framtiden
Till min fråga om studenterna skulle kunna tänka sig att delta
i en datorstödd kurs i framtiden blev svaret nästan enhälligt
ett stort JA. Man uppskattade friheten, flexibiliteten och att metoden var
annorlunda. Tre stycken av 37 svarade med nej. En angav sig vara för
lat, annan saknade personliga kontakter med omgivningen och den tredje tyckte
helt enkelt att kursen var onödig.
*:88-kursen har, i det stora hela, uppfyllt sina mål, såväl
kunskapsmässiga som tekniska och pedagogiska. Diskussionerna har varit
omfattande. Studeranden har fått erfarenhet av att använda konferenssystem.
De har blivit bekanta med ett interaktivt, deltagar-centrerat och processorienterat
studiesätt. Svårigheterna och komplikationerna visar dock att
det finns mycket att utveckla och förbättra.
Att framgångsrikt genomföra en ny form av utbildning som den
här förutsätter att läraren kan både mediet och
sitt ämne. Man måste ha tillräckliga resurser även
i form av teknisk stödpersonal som kan rycka in när tekniken vägrar
att samarbeta. I början får läraren räkna med att det
kommer att gå åt mycket mer tid än i den traditionella
undervisningen. Man måste omarbeta sitt undervisningsmaterial. Man
måste omplanera tidsanvändningen. Och det räcker inte att
man bara programmerar om sina egna tankar och rutiner ang. undervisning,
man måste få även studeranden med och förklara de
nya spelreglerna åt dem. Det gäller alltså både för
lärarna och studeranden att ta utmaningen och arbeta hårt för
att uppnå tillfredsställande resultat.
14. Referenser
- Armitage 1995
- "Developing Good Practice in CMC Teaching & Learning Environments"
av Susan Armitage i CMC in HE Newsletter Issue 4 Nov 1995:1-4.
- Hiltz 1995
- "The virtual classroom: Learning Without Limits via Computer
Networks", av Starr Roxanne Hiltz. Ablex Publishing 94-06-22 ISBN:
0-89391-928-4.
- Jansson 1995
- "Specialfunktioner i konferenssystem för att stödja
distansundervisning", av Kent Jansson, på URL: http://dsv.su.se/jpalme/kent-speciella-funkt.html
- Lintunen 1994
- "Speciella funktioner i CMC-system för att stödja distansundervisning",
av Tarja Lintunen, på URL: http://dsv.su.se/jpalme/tarja-speciella-funkt.html
- Männikkö 1995
- "Multisar i datorvärlden".Magisteruppsats vid Socialantropologiska
institutionen, Stockholms Universitet, av Sirkku Männikkö .
- Naidu 1995
- "Improving instructional effectiveness with computer-mediated
communication" av S. Naidu, J. Barrett, P. Olsen i Association for
Learning Technology Journal 3 (2): 63-75.
- Palme 1994
- "Användning av datorstödda konferenssystem för
distansundervisning", av Jacob Palme, på URL: http://dsv.su.se/jpalme/kon-for-dist.html
Bilaga 1: Enkät av Tarja
Lintunen
Distansundervisning
Eftersom du är med på denna kurs: Människor, Datorer, och
Samhälle (:*:88) vore det mycket värdefullt om du svarar på
följande frågor. Om du inte vill svara på någon av
frågorna, hoppa över den.
Tack för samarbetet!
Tarja Lintunen
Svara genom att fylla i den aktuella bokstaven i utrymmet under varje
fråga. Om du behöver fylla i flera bokstäver börja
från vänster.
Enkäten kommer att bearbetas strängt konfidentiellt. Svaren kommer
att redovisas i form av statistiska tabeller, där de enskilda individerna
inte kan särskiljas.
PERSONLIG INFORMATION
- Kön?
- kvinna
- man
- Ålder?
- <20 år
- 21 - 25 år
- 26 - 30 år
- 31 - 40 år
- 41 - 50 år
- > 50 år
- Språkkunskaper
- har svenska som modersmål
- är född i Sverige, men har annat modersmål
- har annat modersmål, har flyttat till Sverige som barn (<
12 år)
- har annat modersmål, har flyttat till Sverige som tonåring
(12 - 19 år)
- har annat modersmål, har flyttat till Sverige som vuxen (>
19 år)
- Tidigare studier
- > 40 poäng DSV-relaterade studier
- > 80 poäng DSV-relaterade studier
- > 40 poäng andra akademiska studier
- > 80 poäng andra akademiska studier
- en akademisk examen
- yrkeslivserfarenhet (heltid, minst ett år)
BAKGRUNDSINFORMATION
- Hur lång erfarenhet har du av användning av PC/Mac/arbetsstation?
- < 1 år
- 1 - 2 år
- 2 - 4 år
- > 4 år
- Vilken/vilka av följande kommer du att använda under kursperioden?
- PC
- Mac
- både/och
- Vilken generell erfarenhet har du av mikrodatorer?
- spel
- som användare - standardpaket (ordbehandling, kalkylblad, DBMS
osv)
- som programmerare
- tekniker, underhåll
- utbildning (distans/lokal)
- multimedia
a) annat vad? _____________________________________________________________
- Varifrån kommer du att delta i kursen?
- från DSV:s salar
- hemifrån
- från jobbet
- mobilt
a) från andra ställen - varifrån __________________________________________________
- 9) Om du använder modem, hur länge har du använt det?
- < 6 mån
- 6 - 12 mån
- 12 - 24 mån
- > 24 mån
- Vilken erfarenhet har du av elektronisk kommunikation (e-post, bulletin
board, konferenssystem eller dylikt)?
- ingen
- liten
- något
- stort (erfarenhet av flera system, längre än 1 år)
Vilka förväntningar har du för denna (:*:88) kurs?
- Det blir
- svårt att lära sig 1 2 3 4 5 6 lätt att lära
sig
- slöseri med tiden 1 2 3 4 5 6 produktivt
- Deltar du
- för att lära dig "framtidens utbildningssätt"
- p.g.a. flexibilitet att delta när du vill och varifrån
du vill
- för att få erfarenhet av att "lära i samverkan"
- för att du vill pröva ett nytt sätt att lära
dig
- för att det är en ny kurs
- för att det lät "luddigt och lätt" i kursbeskrivningen
- för att lära dig ett nytt verktyg
- för att du behöver 3 poäng
- p.g.a. annan orsak - vilken? ___________________________________________________
- Vilka möjligheter kommer du troligtvis att använda?
- e-post mellan handledare - studerande
- e-post mellan studerande - studerande
- läsa alla diskussioner (konferenser)
- delta aktivt i alla diskussioner (konferenser)
- delta aktivt också i de konferenser som inte är kursmaterialorienterade
- göra egna anpassningar (vyer, lokala databaser, anpassade sorteringar
osv)
- söka efter eget tilläggsmaterial
- utöver text skicka annat material (bilder, grafik, tilläggsfiler
osv.)
- utöver text hämta annat material (bilder, grafik, tilläggsfiler
osv.)
- Hur ofta per vecka kommer du troligtvis att använda systemet.
- < 3 gånger
- 3 - 6 gånger
- 6 - 9 gånger
- > 9 gånger
- Vill du ha kursen ?
- student-centrerad 1 2 3 4 5 6 lärar-centrerad
- grundmaterial-orienterad 1 2 3 4 5 6 diskussions-orienterad
- självständigt arbete 1 2 3 4 5 6 interaktivt arbete
- öppna diskussioner 1 2 3 4 5 6 slutna diskussioner
- Hur känner du dig inför kursen?
- det blir spännande
- det blir intressant
- neutral
- det blir ointressant
- det blir jobbigt
Ditt namn:_______________________________________________________________
Vi kommer att jämföra med de statistiska uppgifterna - den faktiska
användningen - som tas fram från systemet under kursen.
TACK FÖR DINA SYNPUNKTER!
P.S. Det är ytterst värdefullt för forskningen om du för
dagbok över dina kursrelaterade aktiviteter.
Bilaga 2 Enkät av Sirkku Männikkö efter
slutet av kursen
UTVÄRDERING AV KURSEN * 88 Människor, Datorer och Samhälle
Bästa/e kursdeltagare!
Du har precis avslutat kursen *:88 och innan Du försvinner till sommarängarna
skulle jag vilja att Du tar denna enkät, en penna och sätter Dig
i Din favoritfotölj och tar en titt tillbaka i kursen som varit och
svarar på nedanstående frågor.
Dina svar är mycket värdefulla för vidareutvecklingen av
denna kurs och ev. andra kurser där konferenssystem ska användas.
Därför, jag uppskattar Din uppriktighet och generositet ! Dina
svar kommer inte att påverka Dina studieresultat på något
sätt. Allt material behandlas strängt konfidentiellt och ingen
utom jag kommer att veta vem som svarat vad.
Jag vore tacksam att få enkäten tillbaka snarast möjligt
. Använd gärna bifogat svarskuvert.
Ett stort tack för Din medverkan!
Sirkku Männikkö
tel 08-16 49 10
DITT NAMN___________________________________________________________
Svara genom att skriva och/eller att ringa in ditt svar.
KURSENS SYFTE
Kursen skulle ge deltagarna större förståelse kring frågor
om människor i samverkan med hjälp av datorer och om IT-utvecklingens
roll i samhället.
Har kursen uppfyllt sitt mål för din del ? ja nej
Är det någonting som du saknade? nej ja, vad ?
KURSMATERIALET
Vad anser du om kurslitteraturen ? mycket dålig 1 2 3 4 5 6 mycket
bra
Har man missat någonting väsentligt ? nej ja, vad ?
Kurslitteraturen är mestadels på engelska. Har detta orsakat
problem? nej ja, hurudana ?
Skulle du önska ha mer litteratur på svenska ? nej ja
Skulle du önska ha mer litteratur på något annat språk
? nej ja, vilket/vilka ?
Läsning av relevant material
Har du läst hela den gemensamma boken (Rosenberg R.S.) ? ja nej,
varför inte ?
KURSENS UPPLÄGGNING
Deltog du i den frivilliga introduktionsföreläsningen? ja nej,
varför inte ?
Under introduktionsföreläsningen genomgick man även användningen
av datorkonferenssystem .
Var denna genomgång tillräcklig med tanke på dina behov
? ja nej
Vad borde du ha fått mer övning i ?
Hade du önskat flera ansikte-mot-ansikte-möten /föreläsningar
? nej ja,
varför ? ____________________________________________________________________
om vad ? ____________________________________________________________________
Deltagande i diskussioner om utvalda intresseområden
Hur fungerade diskussionerna enligt din mening ? väldigt dåligt
1 2 3 4 5 6 väldigt bra
vad var dåligt ?____________________________________________________
vad var bra ?______________________________________________________
KONFERENSSYSTEMET
Hur har det varit att använda konferenssystemet rent tekniskt?
väldigt svårt 1 2 3 4 5 6 väldigt lätt
vad har varit svårt ? ___________________________________________________________
vad har varit lätt ? _____________________________________________________________
Har systemet fungerat som det skulle ? ja nej , vad har inte fungerat
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
Är konferensstrukturen svår 1 2 3 4 5 6 lätt att uppfatta
och använda?
Hur skulle du vilja ha konferensstrukturen? _____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
KOMMUNIKATION VIA FC (FIRST CLASS)
- Hur ofta har du varit i kontakt med
- (a) kurskamraterna via FC ?
- dagligen / tre gånger i veckan / en gång i veckan
- b) lärarna
- dagligen / tre gånger i veckan/ en gång i veckan
- c) ev. andra människor - ange vilka
- dagligen / tre gånger i veckan / en gång i veckan
Vilken form av kommunikation föredrar du att använda e-post -
konferenser ?
Vilka fördelar anser du att e-post har som kommunikationsform ? ____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Vilka nackdelar anser du att e-post har som kommunikationsform ? ____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Vilka fördelar anser du att konferenserna har som kommunikationsform
? ____________________________________________________________________
Vilka nackdelar anser du att konferenserna har som kommunikationsform ?
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Hur skulle du definiera kommunikationen via FC ? - Är det att prata
eller att skriva eller
någonting annat , vad ? ____________________________________________________________________
SKRIVANDET
- Hur skulle du uppskatta ditt skrivande ?
- det är svårt 1 2 3 4 5 6 lätt att skriva
Jag har det svårt 1 2 3 4 5 6 lätt att formulera mig när
det gäller inlämningsuppgifter.
Jag föredrar att prata före att skriva nej ja , varför ?
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
Använder du "dataspråk" dvs förkortningar av olika
slag, typ ":)", nej , varför inte ?
_____________________________________________________________________
ja, varför ?
_____________________________________________________________________
SVARSTIDER
Hur snabbt har du fått svar på dina frågor i FC? _____________________________________________________________________
Är du nöjd med svarstiderna ? inte alls 1 2 3 4 5 6 mycket nöjd
Vad är idealsvarstiden enligt din mening?_______________________________________________________________
INLÄRNING
Vad har du lärt dig mest på ?
att läsa kursmaterialet inte alls 1 2 3 4 5 6 huvudsakligen
att skriva om kursmaterialet inte alls 1 2 3 4 5 6 huvudsakligen
att läsa lärarnas inlägg inte alls 1 2 3 4 5 6 huvudsakligen
att läsa kurskamraternas inlägg inte alls 1 23 4 5 6 huvudsakligen
att diskutera kursinnehållet med lärarna i FC inte alls 1 2 3
4 5 6 huvudsakligen
att diskutera kursinnehållet med kurskamraterna i FC inte alls 1 2
3 4 5 6 huvudsakligen
på något annat sätt , vilket ______________________________________________________________________
LÄRARNA
Lärarnas insatser i denna utbildningsform
Vilka är lärarens viktigaste uppgifter ? ______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
Vilka är lärarens viktigaste egenskaper ? ______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
Vad har lärarna i denna kurs missat ?(ange gärna vilken av lärarna
du menar)________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
Vad har lärarna i denna kurs gjort bra ?(ange gärna vilken av
lärarna du menar)________________________________________________________________
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
Vilka egenskaper har lärarna saknat ?(ange gärna vilken av lärarna
du menar) ______________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
______________________________________________________________________
ELEVENS ROLL
Elevens roll i denna utbildningsform
Vilka är elevens viktigaste uppgifter ? ______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
Vilka är elevens viktigaste egenskaper ? ______________________________________________________________________
Vad har du själv lyckats bra med ? ______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
Vad har varit svårt för dig som elev ? ______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
Vad har varit nytt i denna undervisningsmetod ? ______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
Har det (nya) varit negativt 1 2 3 4 5 6 positivt
Vad har varit nytt i denna kommunikationsform ? ______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
Har det (nya) varit negativt 1 2 3 4 5 6 positivt
Har uppgifterna varit rimliga och genomförbara ? ja nej, vad har varit
svårt ?
_____________________________________________________________________
FRAMTID
Kan du tänka dig att i framtiden delta i en annan kurs med konferenssystem
som undervisnings- metod ?
ja , varför ? ______________________________________________________________________
nej, varför inte ? ______________________________________________________________________
ÖVRIGA SYNPUNKTER
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________
TACK SKA DU HA ÄNNU ÄN GÅNG OCH HA EN SKÖN SOMMAR!!
BILAGA 3 Information till kursdeltagare om obligatoriska
uppgifter
- Måndag 13 februari 1995 11.10.59
INFORMATION Item
Från: Tarja Lintunen
Ärende: Arbetsuppgifterna för *:88
Till: *:88INFO
Här är den preliminära listan om de obligatoriska arbetsuppgifterna
som ingår i *:88 Människor, datorer och samhälle. Kontrollera
kontinuerligt om det förekommer tillägg, förändringar
osv.
Om du har problem, använd hjälp-funktionen eller fråga dina
kollegor eller fråga någon av handledarna.
Uppgift 1:
Presentera dig, ange ditt intresseområde och varför du deltar
i denna kurs. I First Class finns det Résumé (Edit-menu) för
detta ändamål. Läs gärna andras résumér.
Läs din post och svara på den (Message-menu).
Uppgift 2:
Referera ett kapitel från den gemensamma läroboken. Bilda en
arbetsgrupp (2-3 personer), läs anvisningar till referaten, reservera
"ert" kapitel från konferensen *:88 REF och skriv referaten.OBS!
Subject-/Ärende-rad måste börja med ordet RESERVATION för
att andra skall veta att detta är en reservation utan att behöva
läsa inlägget.
Uppgift 3:
Välj ditt intresseområde. Om du vill använda något
av det insamlade materialet, välj en bok / en del av en bok / 2 artiklar
genom att reservera dessa i *:88xxLIT-konferenserna. Personen, som har den
första reservationen i litteraturlistan refererar. Andra måste
välja annat material . OBS! Subject-/Ärende-rad måste börja
med ordet RESERVATION för att andra skall veta att detta är en
reservation utan att behöva läsa inlägget.
Skriv sammanfattningen av tilläggsmaterialet. Ställ 2 relevanta
frågor baserat på ditt material.
Obs! Utöver det material, som finns angivet i *:88xxLIT-konferenserna
har vi samlat en hel del andra böcker och artiklar. Dessa finns i Electrum-biblioteket.
Väljer du något av detta material meddela handledarna. Väljer
du däremot att genomföra en undersökning eller att själv
skaffa fram alternativt material, KONTAKTA FÖRST någon av handledarna.
Uppgift 4:
Välj de två frågor, som du tänker svara på.
Reservera frågorna (börja subject-/ärende-rad med ordet
RESERVATION). OBS! det är ditt ansvar att du är den första
som reserverar annars måste du välja andra frågor. Läs
materialet som frågorna baseras på. Svara på frågorna
och bedöm om de är relevanta angående grundmaterialet. Utöver
dessa två obligatoriska frågor får du gärna diskutera
andra frågorna också!
Uppgift 5:
Skriv en slutrapport om hela *:88-kursen. Ange synpunkter om innehållet,
mediet, arbetssättet och genomförandet. Ange förslag till
minst 3 förbättringsåtgärder. Ange förslag till
minst 3 saker som bör tas bort / genomföras annorlunda.
Uppgift 6:
För en journal över dina kursrelaterade aktiviteter. Denna arbetsuppgift
måste vara inlämnad för att du skall få godkänt
på kursen. Journalens innehåll påverkar inte din betyg.
Blanketter finns hos Tarja eller som "attachment" i *:88INFO med
Subject-/Ärende-rad: uppgift 6.
Utöver de 6 obligatoriska arbetsuppgifterna förutsätts AKTIVT
deltagande. För att få godkänt måste totalt minst
12 högkvalitativa inlägg har gjorts av en enskild deltagare. Dessa
inlägg bör vara tidsmässigt jämt fördelade över
kursperioden.
Med högkvalitativt avses användning av hänvisningar till
grundmaterialet, logiskt resonerande, användning av alternativt perspektiv
eller dylikt.