Amin Jalali
Amin Jalali

Att separera angelägenheter har länge ansetts som en effektiv och ändamålsenlig strategi för att hantera komplexitet i informationssystem. Sådana angelägenheter, till exempel säkerhet och enskildhet, kan skära tvärs över andra angelägenheter i ett system, och de kallas därför övergripande angelägenheter. Hanteringen av dessa kan vara utspridda genom hela systemet, vilket ökar komplexiteten.

Aspektorientering är ett paradigm som syftar till att modularisera övergripande angelägenheter. Detta paradigm är väl utforskat i programvaruområdet, där många aspektorienterade programmeringsspråk utvecklats. Paradigmet har också undersökts i andra områden som kravhantering och tjänstesammansättning. I ärendehanteringsområdet (BPM) syftar aspektorienterad processmodellering till att inkapsla övergripande angelägenheter i processmodeller. Det är dock inte klart hur dessa modeller bör stödjas i hela ärendehanteringslivscykeln. Dessutom är existerande stöd för att utforma dessa modeller begränsat till tvingande processmodeller som enbart stödjer rigida affärsprocesser. Det har inte heller undersökts hur denna modulariseringsteknik kan stödjas genom deklarativa eller hybridmodeller för att hantera separation av övergripande angelägenheter för flexibla affärsprocesser.

Därför undersöker denna avhandling hur aspektorientering kan stödjas i hela ärendehanteringslivscykeln med hjälp av tvingande aspektorienterade affärsprocessmodeller. Den undersöker också hur deklarativa och hybridaspektorienterade affärsprocessmodeller kan stödja separation av övergripande angelägenheter i BPM-området. Avhandlingens resultat bygger på designvetenskaplig forskning, och de presenteras som en uppsättning av artefakter (i form av konstruktioner, modeller, metoder och instansieringar) och som empiriska iakttagelser.

De framtagna artefakterna stödjer modellering, analys, genomförande, konfiguration, övervakning och modifiering av övergripande angelägenheter i affärsprocesser. Artefakterna erbjuder stöd för hantering av dessa angelägeheter för hela ärendehanteringslivscykeln. Användningen av dessa artefakter och deras tillämpningar visar att de kan minska komplexiteten i processmodeller genom att separera övergripande angelägenheter.

Klicka på länken för att läsa hela avhandlingen