Klicka på länkarna nedan för relaterad information      Rats teater     Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet     Östgötateatern i Norrköping     Statens kulturråd  Press      Pressmeddelande     Pressklipp

De exilpoeter vars dikter du får höra under vandringen är nobelpristagaren Nelly Sachs (f. 1891 i Tyskland) som lyckades undkomma koncentrationslägren genom att fly till Sverige, Faraj Bayrakdar (f. 1951 i Syrien) som greps av syriska underrättelsetjänsten, fängslades och torterades under 14 år, och Jila Mossaed (f. 1948 i Iran) som flydde undan förföljelse och kom till Sverige 1986.

Spelplatser och datum

”Exil – fria poeter på flykt” har premiär den 27 april i Stockholm på Frescatibiblioteket vid Stockholms universitet och i Kista galleria, där vandringen utgår från Kista bibliotek. Premiär i Norrköping är den 28 april i Mirum Galleria, vandringen utgår då från Hageby bibliotek.

”Exil” kommer sedan att ges under en vecka i Kista (mer information finns hos Kista bibliotek för datum och guidade visningar) och Norrköping, därefter kommer den att turnera runt om i Sverige och världen.

Instruktioner för vandringen

För att delta i vandringen behöver du en smartphone med appen EXIL, som laddas ned gratis i AppStore eller Google Play. Du behöver också ta med egna hörlurar. Följ sedan instruktionerna i appen som för dig till olika stationer där det spelas upp en ny dikt. Efter varje dikt kan publiken skriva ner sina reflektioner i appen och även svara på frågor om rötter, hem och gränser. Välkommen!

Klicka på länkarna nedan för mer relaterad information

Pressklipp