Enterprise Application Integration

Vad är EAI?

Enterprise Application Integration (EAI) kan definieras som en oinskränkt spridning av data och affärsprocesser bland företagets samtliga anslutna applikationer och datakällor.
EAI är alltså en teknik för att integrera flera verksamhetssystem via en applikationsserver och på så sätt skapa ett nytt gemensamt gränssnitt till samtliga system. Användaren kan nå det gemensamma gränssnittet via sin webbläsare, mobiltelefon eller liknande.

Målet för EAI

Den centrala uppgiften inom EAI är att få skilda front-office och back-office applikationer att arbeta lika bra tillsammans som de gör självständigt. Med andra ord få oberoende företagsapplikationer att samarbeta som en sömlös, integrerad kostym. De flesta stora företag använder dussintals av olika applikationer som inte är designade för att prata med andra system. EAI software stänger gapet genom att ta informationen från applikationer - ofta lagrade i stela ERP system - och sända den till en server (typ broker) som omvandlar datan till ett meddelande som kan bli förstått av mottagaren.
Målet med att tillämpa EAI är att genomföra dessa åtgärder så framgångsrikt som möjligt i syfte att förena samtliga affärsprocesser. När tekniker för programintegration implementeras är tanken att företaget ska bli effektivare, mer lönsamt, en bättre affärspartner samt mer åtkomligt för bl.a. sina anställda, kunder och leverantörer.

 
 

Informationssystem

IT-baserade informationssystem spelar idag en avgörande roll i såväl stora som små företag och andra organisationers verksamhet. Att utveckla och vidmakthålla en infrastruktur av informationssystem är en kvalificerad uppgift som kräver insikter inom områden såsom verksamhetsutveckling (business engineering), analys av krav på informationssystem (requirements engineering), informationsadministration, affärssystem, olika aspekter på konceptuell modellering, system för beslutsstöd, databaskonstruktion (inkl. objektorienterade och temporala databaser) och decentraliserade, federerade informationssystem.
Med EAI-teknikens (Enterprise Application Integration) allt större betydelse som ett sätt att förbättra verksamheten och tillföra nya kundcentrerade e-handelsprocesser till samlingen, analyserar IT-ledningen hur informations- och affärsprocesserna i centrala system ska spridas. De flesta industriexperter är överens om att föreningen av tillgångarna i centrala system med de nya standarderna på Internet är grundläggande för lyckad affärsintegration.
De flesta centrala system är dock inte utformade för enkel åtkomst. Att begränsa åtkomsten till ett fåtal utvalda ingår i strategin för att skydda företagsinformation. Att skaffa sig förbättrad åtkomst och effektivitet genom att ersätta centrala system med program för affärssystem (ERP = Enterprise Resource Planning) eller kundhantering (CRM = Customer Relationship Management) är en utmaning, och faller ofta på den nödvändiga funktionaliteten. Att skriva om äldre program kan vara en kostsam satsning och vissa befarar att om ändringar görs kommer detta att underminera verksamhetskritiska system.

Den nya tekniken

Göra affärer i den nya nätverksekonomin

Det är verkligen en underdrift att säga att Internet ändrar det sätt som man gör affärer på. Det är snarare så att det ändrar det sätt som man skaffar den information som behövs för att göra affärer. Värdefull information som tidigare var låst i företagens informationssystem är nu fri och distribueras till alla nya grupper av informationskunder: anställda på andra platser, affärspartner och kunder. Som en följd av det kan företagen kamma hem vinster i form av kostnadsbesparingar, effektiviserade rutiner och förbättrade kundrelationer.

Tillgången och efterfrågan på information

Informationshierarkiernas sammanbrott har i grunden förändrat tillgången och efterfrågan på information i relation till informationsflödet. Förväntningarna har ökat avsevärt. Folk förväntar sig nu att ha tillgång till information i realtid oavsett varifrån informationen kommer och hur svårt det är att få tillgång till den.

Vad är den drivande kraften bakom detta? Det mest uppenbara svaret är spridningen av Internet och uppfattningen om dess värde som en kostnadseffektiv plattform med stor räckvidd för att integrera företagsprogram och utöka räckvidden för affärsinformationen. Satsningen på e-business/e-handel driver på EAI-projekten som aldrig förr, som en åtgärd för att möta den hårdnande konkurrensen och kunna utnyttja möjligheten till ytterligare intäktsgenerering, kostnadsbesparingar, trognare kunder och produktivitetsökningar.

Hur EAI kan underlätta nya marknadsaktiviteter

Med ett integrerat angreppssätt kan man utveckla ett program som utgör ett gemensamt gränssnitt för företagets alla interna, separata system, så att alla system kan prata med varandra.
Med alla system ihopknutna kan en ensam person hos kundsupport använda samma system för att få tillgång till alla kunduppgifter, oavsett i vilket centrala system som uppgifterna finns. Med en väldefinierad och välutvecklad e-handelsportal kan företaget faktiskt använda samma kärnkod med olika vyer för kundsupportpersonalen, eller vem som helst med åtkomsträttigheter till informationen. Det betyder att kundsupport kan granska ekonomisk information (betalningshistorik, saldo, senaste betalning osv), samt tillverkningsinformation (senast levererat, restorder) och transportinformation (vad som är på väg).

Ett annat exempel är en order som kommer in via webben. Kundinformationen fångad i orderprocessen sänds av en EAI-broker, som t ex weblogic, till en process för "nykund", som distribuerar denna informationen till multipla back-office applikationer och databaser. När ordern är validerad (kund, kredit, varor), sänder weblogic relevanta detaljer till orderverkställande, som kan plocka de begärda varorna från lagret, schemalägga tillverkning av dessa, eller helt enkelt vidarebefordra uppgifterna. Orderverkställande returnerar status och leverans info till weblogic-servern, som då skickar informationen vidare till orderingången i systemet och till webbens front-end, där kunden kan hämta information om orderstatus.

Fördelar och möjligheter med EAI

Lägre utbildningskostnader.Eftersom alla data hämtas och visas via ett enda gränssnitt är det enklare att utbilda nyanställda. Dessutom ges support endast via samma gränssnitt.
Lägre totalkostnad för ägande. Eftersom alla, med rätt användarbehörigheter, kan dela vyerna i samma program för att uppfylla sina respektive behov, leder det till en lägre ägandekostnad för interna datorer. Och genom att använda ett webbaserat program kan kostnaderna kontrolleras ytterligare, baserat på att de webbläsare som redan är installerade alltid finns tillgängliga, så det finns inget behov av att installera ytterligare programvara på varje enskild dator.
Färre personer hos kundsupport. Eftersom kundsupport kan besvara kundens frågor medan de pratar i telefon, finns det inget behov av att jaga svar inom organisationen. Det leder till kortare kundsamtal och kan leda till färre antal anställda hos kundsupport. Kundservicen förbättras också eftersom kunderna är nöjda med att få snabbare och rätt svar på sina frågor.
Självservice för kunderna. När programmet är utvecklat, och det blir sannolikt ett webbprogram, kan en variant av programmet placeras på webben som ett extranätprogram. Företagets centrala system innehåller givetvis uppgifter som inte ska distribueras till alla kunder eller potentiella kunder. Företaget kan dock välja vilken information eller affärslogik som ska visas baserat på vem användaren är (baserat på inloggningsnamnet). Med den här typen av tillämpning kan kunderna logga in till webbplatsen för att få tillgång till information om sig själva och utföra sådana funktioner som att granska orderhistorik, beställa varor, kontrollera saldot på kontot, titta på priser och specialerbjudanden osv. I slutänden leder självservice till lojala kunder och gör det svårare för kunderna att byta leverantör.
Utökade marknadsmöjligheter. Om extranätprogrammet har utformats på rätt sätt kan programmet användas som ett marknadsföringsverktyg och informera utvalda kunder om specialerbjudanden som volymrabatter. En kund kan exempelvis köpa 400 produkter över webben. När kunden skickar sin order kan du föreslå att om han/hon beställer ytterligare 100 produkter är leveransen gratis.
 

Bild 1. Exempel på "the un-integrated business", en organisation med ointegrerade system.
 

Bild 2. Exempel på "the integrated business", en organisation med fullständigt integrerade system.