Enterprise
Application
Integration
Vad är EAI?
Enterprise Application Integration
(EAI) kan definieras som en oinskränkt spridning av data och affärsprocesser
bland företagets samtliga anslutna applikationer och datakällor.
EAI är
alltså en teknik för att integrera flera verksamhetssystem via
en applikationsserver och på så sätt skapa ett nytt gemensamt
gränssnitt till samtliga system. Användaren kan nå det
gemensamma gränssnittet via sin webbläsare, mobiltelefon eller
liknande.
Målet för EAI
Den centrala
uppgiften inom EAI är att få skilda front-office och back-office
applikationer att arbeta lika bra tillsammans som de gör självständigt.
Med andra ord få oberoende företagsapplikationer att samarbeta
som en sömlös, integrerad kostym. De flesta stora företag
använder dussintals av olika applikationer som inte är designade
för att prata med andra system. EAI software stänger gapet genom
att ta informationen från applikationer - ofta lagrade i stela ERP
system - och sända den till en server (typ broker) som omvandlar datan
till ett meddelande som kan bli förstått av mottagaren.
Målet
med att tillämpa EAI är att genomföra dessa åtgärder
så framgångsrikt som möjligt i syfte att förena samtliga
affärsprocesser. När tekniker för programintegration implementeras
är tanken att företaget ska bli effektivare, mer lönsamt,
en bättre affärspartner samt mer åtkomligt för bl.a.
sina anställda, kunder och leverantörer.
Informationssystem
IT-baserade
informationssystem spelar idag en avgörande roll i såväl
stora som små företag och andra organisationers verksamhet.
Att utveckla och vidmakthålla en infrastruktur av informationssystem
är en kvalificerad uppgift som kräver insikter inom områden
såsom verksamhetsutveckling (business engineering), analys av krav
på informationssystem (requirements engineering), informationsadministration,
affärssystem, olika aspekter på konceptuell modellering, system
för beslutsstöd, databaskonstruktion (inkl. objektorienterade
och temporala databaser) och decentraliserade, federerade informationssystem.
Med EAI-teknikens (Enterprise Application Integration)
allt större betydelse som ett sätt att förbättra verksamheten
och tillföra nya kundcentrerade e-handelsprocesser till samlingen,
analyserar IT-ledningen hur informations- och affärsprocesserna i
centrala system ska spridas. De flesta industriexperter är överens
om att föreningen av tillgångarna i centrala system med de nya
standarderna på Internet är grundläggande för lyckad
affärsintegration.
De flesta
centrala system är dock inte utformade för enkel åtkomst.
Att begränsa åtkomsten till ett fåtal utvalda ingår
i strategin för att skydda företagsinformation. Att skaffa sig
förbättrad åtkomst och effektivitet genom att ersätta
centrala system med program för affärssystem (ERP = Enterprise
Resource Planning) eller kundhantering (CRM = Customer Relationship Management)
är en utmaning, och faller ofta på den nödvändiga
funktionaliteten. Att skriva om äldre program kan vara en kostsam
satsning och vissa befarar att om ändringar görs kommer detta
att underminera verksamhetskritiska system.
Den nya tekniken
Göra affärer i den nya nätverksekonomin
Det är verkligen en
underdrift att säga att Internet ändrar det sätt som man
gör affärer på. Det är snarare så att det ändrar
det sätt som man skaffar den information som behövs för
att göra affärer. Värdefull information som tidigare var
låst i företagens informationssystem är nu fri och distribueras
till alla nya grupper av informationskunder: anställda på andra
platser, affärspartner och kunder. Som en följd av det kan företagen
kamma hem vinster i form av kostnadsbesparingar, effektiviserade rutiner
och förbättrade kundrelationer.
Tillgången och efterfrågan på information
Informationshierarkiernas sammanbrott har i grunden förändrat
tillgången och efterfrågan på information i relation
till informationsflödet. Förväntningarna har ökat avsevärt.
Folk förväntar sig nu att ha tillgång till information
i realtid oavsett varifrån informationen kommer och hur svårt
det är att få tillgång till den.
Vad är den drivande kraften
bakom detta? Det mest uppenbara svaret är spridningen av Internet
och uppfattningen om dess värde som en kostnadseffektiv plattform
med stor räckvidd för att integrera företagsprogram och
utöka räckvidden för affärsinformationen. Satsningen
på e-business/e-handel driver på EAI-projekten som aldrig förr,
som en åtgärd för att möta den hårdnande konkurrensen
och kunna utnyttja möjligheten till ytterligare intäktsgenerering,
kostnadsbesparingar, trognare kunder och produktivitetsökningar.
Hur EAI kan underlätta nya marknadsaktiviteter
Med ett
integrerat angreppssätt kan man utveckla ett program som utgör
ett gemensamt gränssnitt för företagets alla interna, separata
system, så att alla system kan prata med varandra.
Med alla system ihopknutna kan en ensam person hos kundsupport använda
samma system för att få tillgång till alla kunduppgifter,
oavsett i vilket centrala system som uppgifterna finns. Med en väldefinierad
och välutvecklad e-handelsportal kan företaget faktiskt använda
samma kärnkod med olika vyer för kundsupportpersonalen, eller
vem som helst med åtkomsträttigheter till informationen. Det
betyder att kundsupport kan granska ekonomisk information (betalningshistorik,
saldo, senaste betalning osv), samt tillverkningsinformation (senast levererat,
restorder) och transportinformation (vad som är på väg).
Ett
annat exempel är en order som kommer in via webben. Kundinformationen
fångad i orderprocessen sänds av en EAI-broker, som t ex weblogic,
till en process för "nykund", som distribuerar denna informationen
till multipla back-office applikationer och databaser. När ordern
är validerad (kund, kredit, varor), sänder weblogic relevanta
detaljer till orderverkställande, som kan plocka de begärda varorna
från lagret, schemalägga tillverkning av dessa, eller helt enkelt
vidarebefordra uppgifterna. Orderverkställande returnerar status och
leverans info till weblogic-servern, som då skickar informationen
vidare till orderingången i systemet och till webbens front-end,
där kunden kan hämta information om orderstatus.
Fördelar och möjligheter med EAI
Lägre
utbildningskostnader.Eftersom alla data hämtas och
visas via ett enda gränssnitt är det enklare att utbilda nyanställda.
Dessutom ges support endast via samma gränssnitt.
Lägre
totalkostnad för ägande. Eftersom alla, med rätt
användarbehörigheter, kan dela vyerna i samma program för
att uppfylla sina respektive behov, leder det till en lägre ägandekostnad
för interna datorer. Och genom att använda ett webbaserat program
kan kostnaderna kontrolleras ytterligare, baserat på att de webbläsare
som redan är installerade alltid finns tillgängliga, så
det finns inget behov av att installera ytterligare programvara på
varje enskild dator.
Färre
personer hos kundsupport. Eftersom kundsupport kan besvara
kundens frågor medan de pratar i telefon, finns det inget behov av
att jaga svar inom organisationen. Det leder till kortare kundsamtal och
kan leda till färre antal anställda hos kundsupport. Kundservicen
förbättras också eftersom kunderna är nöjda med
att få snabbare och rätt svar på sina frågor.
Självservice
för kunderna. När programmet är utvecklat,
och det blir sannolikt ett webbprogram, kan en variant av programmet placeras
på webben som ett extranätprogram. Företagets centrala
system innehåller givetvis uppgifter som inte ska distribueras till
alla kunder eller potentiella kunder. Företaget kan dock välja
vilken information eller affärslogik som ska visas baserat på
vem användaren är (baserat på inloggningsnamnet). Med den
här typen av tillämpning kan kunderna logga in till webbplatsen
för att få tillgång till information om sig själva
och utföra sådana funktioner som att granska orderhistorik,
beställa varor, kontrollera saldot på kontot, titta på
priser och specialerbjudanden osv. I slutänden leder självservice
till lojala kunder och gör det svårare för kunderna att
byta leverantör.
Utökade
marknadsmöjligheter. Om extranätprogrammet har
utformats på rätt sätt kan programmet användas som
ett marknadsföringsverktyg och informera utvalda kunder om specialerbjudanden
som volymrabatter. En kund kan exempelvis köpa 400 produkter över
webben. När kunden skickar sin order kan du föreslå att
om han/hon beställer ytterligare 100 produkter är leveransen
gratis.
Bild 1. Exempel på "the un-integrated business", en organisation
med ointegrerade system.
Bild 2. Exempel på "the integrated business", en organisation
med fullständigt integrerade system.