Mer detaljerad information om kurserna och datum för kursstart finns på delkurser och scheman

Årskurs 1

Höstterminen år 1

Introduktion till spelkonstruktion 7,5 hp

På kursen diskuteras olika datorspelgenrer och blandningar mellan dessa, avseende typiska belöningsmekanismer, spelhandlingskoncept och andra egenskaper, liksom datorspelens historia och olika hårdvaruplattformar för spel. Du skapar även under kursen en datorspelsmiljö med hjälp av ett professionellt spelutvecklingsverktyg.

Datorsystem 7,5 hp

Kursen ger en orientering i moderna datorsystem inom områdena hårdvaruarkitektur, operativsystem samt nätverk. Kursen ger grundläggande förståelse för datorsystemets komponenter och principer samt deras betydelse. På kursen får studenten även en grundläggande förståelse för operativsystem och kommunikationsnätverk och dess funktionalitet.

Objektorienterad analys och design 7,5 hp

Kursen behandlar objektorienterad analys och design, i synnerhet hur grafiska modeller kan användas för att analysera verksamheter (organisationer) och designa datoriserade informationssystem. En central del av kursen är praktisk tillämpning av grafiska modeller och praktisk utformning av en kravspecifikation för ett informationssystem.

Objektorienterad programmering 7,5 hp

Kursen täcker grunderna inom imperativ och objektorienterad programmering, och efter avklarad kurs kan studenten självständigt designa och implementera mindre program i programspråket Java. Programmering är ett av de grundläggande ämnena inom data- och systemvetenskap, och kursen läses därför av majoriteten av kandidatstudenterna på DSV.

Vårterminen år 1

Grundläggande bild- och ljudhantering 7,5 hp

Kursen introducerar ett antal generella begrepp, metoder och verktyg för hantering av digitala medier inom bild, ljud och enklare animationer. Kursen introducerar även olika teorier kring upplevelser av bild och ljud. Genom praktiskt arbete tränas dina färdigheter i att skapa och bearbeta digitala medieproduktioner.

Databasmetodik 7,5 hp

Kursen ger grundläggande kunskaper och färdigheter i databasmetodik, inklusive kunskaper om begrepp, metoder och verktyg som används vid utformning och implementering av relationsdatabaser. Målet med kursen är att förmedla kunskaper om logisk och fysisk design av databaser för relationsmodellen. Baserat på användarkrav ska en normaliserad relationsdatabasmodell definieras och implementeras i ett relationsdatabashanteringssystem.

Virtuella interaktiva medier 7,5 hp

Principer inom produktion av mobila applikationer varvas med områden såsom user experience, människa-datorinteraktion, grafiska gränssnitt och prototyputveckling för att gestalta interaktiv multimedia i mobilt format. I centrum står praktiska moment rörande produktion av mobila applikationer till modern mobil utrustning samt publicering och marknadsföring till sociala medier och online-butiker.

Människa-datorinteraktion 7,5 hp

Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om grundbegrepp inom området människa-datorinteraktion och användningsprocessens psykologi. Kursen ger studenten verktyg att identifiera faktorer som påverkar kommunikationen människa och dator positivt och negativt samt ge designmetoder som förbättrar kommunikationen mellan människa och dator.

Årskurs 2

Höstterminen år 2

3D-grafik för datorspelsutveckling 7,5 hp

Denna kurs introducerar studenten till de fundamentala principerna av 3D-grafisk design för spel. Studenter introduceras till gränssnitt och filosofin bakom 3D-modellering, UV-layout och texturering med fokus på användandet av polygon baserad geometri. Denna kurs inkluderar hur man praktiskt jobbar i nästa generations spelmotorer och användandet av ett modulärt arbetsflöde.

Interaktivt berättande 7,5 hp

Kursen syftar till att ge teoretisk och praktisk kunskap om olika former av berättande i spelbaserade miljöer. Berättarmodeller och analys av fallstudier blandas med praktiska kreativa moment så som manusarbete och utformande av cinematiska sekvenser, samt implementering av dessa i en spelmotor.

3D-modellering 7,5 hp

Kursen ger en fördjupande praktisk och teoretisk kunskap om 3d modellering, med fokus på polygonmodellering. Kursen går igenom begrepp som edge-loop, extrudering, texturering och skulptering samt olika tillvägagångsätt för att skapa och optimera modeller för användande i realtid. Efter kursen kan studenten modellera och texturera hög- och lågpolygonkaraktärer samt miljöer till spel och film.

Spelanalys 7,5 hp

Kursen introducerar olika perspektiv av spel och spelande, samt hur vi kan analysera spel utifrån dessa perspektiv. Kursen har en djup koppling till konceptet ”Meaningful play” och examineras genom en mindre essä författad i grupp. Essän syftar inte bara till att fördjupa studenternas kunskaper och förståelse av spel utan även att ge en introduktion till vetenskapligt skrivande.

Vårterminen år 2

Spelkonstruktion 7,5 hp

På kursen får du generera spelidéer i ett projektteam, samt iterativt granska och utveckla formaliserade spelkoncept genom att dokumentera och presentera spelkoncepten under projektets olika faser, t.ex. "two-pager" (game-chart), "ten-pager" och "Game Design Document (GDD)". Gruppen producerar en videoteaser som presenterar spelets värld, dess huvudkaraktär och titel.

Spelmekanik 15 hp

På kursen får du generera spelidéer i ett projektteam, samt iterativt granska och utveckla formaliserade logiska prototyper som vanligt förekommer inom datorspel. Designanalys och fallstudier blandas med praktiska kreativa designmoment, samt prototypning i en spelmotor. Efter kursen kan studenten implementera vanligt förekommande spelmekaniker och veta skillnader mellan t.ex. rigidbody drivna- och karaktärsdrivna kontrollers.

Vetenskapligt skrivande 7,5 hp

På kursen lär sig studenten att skriva en vetenskaplig uppsats av en omfattning nära en kandidatuppsats, utifrån en tillhandahållen simulerad datainsamling med tillhörande beskrivning. På kursen diskuteras akademiskt språkbruk och berättartekniskt upplägg, samt grundläggande vetenskapliga forskningsstrategier. I uppsatsen tillämpar du ett vedertaget vetenskapligt referenssystem till källor, vilket demonstreras på kursen.

Årskurs 3

Höstterminen år 3

Vetenskaplig metodik och kommunikation 7,5 hp

Kursen behandlar vetenskaplig metodik samt kommunikation av vetenskapliga resultat inom data- och systemvetenskap, med särskilt fokus på planering, utförande och analys av en vetenskaplig undersökning.

Prototyputveckling för dataspel 7,5 hp

Kursen ger en ingående praktisk och teoretisk kunskap om prototyputveckling för datorspel. Efter kursen kan studenten utvärdera design av datorspel genom prototyputveckling. Vidare kan studenten kommunicera och visualisera koncept utifrån färdiga spelidéer, i form av en interaktiv, audiovisuell prototyp. Prototypen utvecklas i grupp med fasta tidsramar, med design science som vetenskapligt ramverk, i syfte att iterativt föreslå förbättringar av prototypen.

Projektarbete inom datorspelutveckling 15 hp

(Spelprojekt tillsammans med spelkonstruktionsprogrammet)
Kursen syftar till att kursdeltagare ska få kunskap och förståelse för helheten i utvecklingsprocessen av datorspel, samtidigt som utrymme ska ges för specialisering inom valfritt spelutvecklingsrelaterat delområde. Deltagarna utvecklar sina färdigheter att i projektgrupp planera och producera ett fungerande demo av ett datorspel från en spelspecifikation.

 

Vårterminen år 3

Valbara kurser 2 x 7,5 hp ur kurspoolen eller Praktik 15 hp (mer information om praktik) + Examensarbete 15 hp (mer information om examensarbete)