Vår forskning inom teknikstött lärande (TEL) ska leda till en stärkt skola och ett livslångt lärande. Vi studerar hur teknik påverkar lärande- och undervisningspraktiker på alla utbildningsnivåer och i vardagslivet, med särskilt fokus på hur teknikförstärkt lärande kan designas och orkestreras.

Forskningen inriktar sig på teknik samt beteendemässiga, kulturella och sociala förhållanden i formella och informella lärandesammanhang. Arbetet antar ofta ett kritiskt perspektiv och bygger metodologiskt på designbaserad praktiknära forskning. Forskningsområden är:

  • Datorstödd språkinlärning
  • Deltagande och inkludering
  • Design för lärande 
  • Designbaserad utbildningsforskning
  • Digital kompetens och litteracitet
  • Informations- och kommunikationsteknologi (IKT) och engagemang
     
  • Kollaborativt lärande
  • Kritiska aspekter av teknikförstärkt lärande
  • Learning analytics 
  • Lärares kompetensutveckling
  • Mobilt lärande
     
  • Multimodalitet och lärande
  • Online och blandade lärmiljöer
  • Programmeringsundervisning
  • Simulering och lärande
  • Öppen utbildning

Klicka på länken för att läsa mer på engelska om Technology Enhanced Learning.