Bilden visa Fredrik Blixs medverkan i SVT Aktuellt.
Fredrik Blix vid Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

- Vi får inte vara dumma. Betalar du inte för en app betyder det att affärsmodellen är nåt annat. Det du betalar med är din data, säger Fredrik Blix, universitetslektor vid Stockholms universitets Institutionen för data- och systemvetenskap.

Blix menar att det inte längre handlar om anonymiserad positionsdata som företagen säljer, utan i stort sett är det personuppgifter som erbjuds då uppgifterna går att knyta till identifierbara individer genom öppna källor, som Skatteverket. Det gör förmodligen också hanteringen olaglig.

- Vår öppenhet i Sverige gör att vem som helst kan ta reda på var någon bor, när de är födda och var man jobbar. Samkör du uppgifterna med positionsdata får du fram individer där namn kan knytas till uppgifterna. Det blir då personuppgifter och i vissa fall känsliga personuppgifter, till exempel om någon gått till en kyrka eller viss vårdinrättning.

Företagen som säljer informationen riktar sig främst till andra företag som vill veta hur människor rör sig i samhället i stort. Det kan vara allt från stadsplanering till detaljhandel och tjänsteleverantörer. Men då de kan användas för att kartlägga enskilda individer kan de vara olagliga. Om det går att ställa företagen inför rätta menar Blix, att det beror på varifrån de verkar.

- Det är många internationella bolag som säljer uppgifter och många svenska, sen finns det många legitima intressen att ta del av uppgifterna och köpa dem. Så det kan bli svårt att gå efter dem juridiskt, och absolut någonting som Datainspektionen bör titta på.

Klicka på länken för att se hela inslaget på SVT Aktuellts webbplats, 2019-04-24, klippet finns tillgängligt till 2019-04-30 startar vid 07:19