Agnes Aronsson Landberg och Hanna Öberg studerar vid Institutionen för data- och systemvetenskap.

Som lagledare har Agnes och Hanna inte minst fungerat som en länk mellan skolelever, lärare och partnerföretag, utan är också de som plockade fram den inre problemlösaren och digitala talangen hos eleverna i sina lag.

Agnes Aronsson Landberg som studerar sitt tredje år vid Kandidatprogrammet i data- och systemvetenskap är ledare för laget från Viktor Rydbergs samskola i Djursholm. Agnes ser projektet som ett perfekt tillfälle att dela med sig av sin passion och skapa förståelse hos eleverna för vad det innebär att jobba med IT.

- Jag brinner verkligen för att få  tjejer att intressera sig för IT och vill mer än gärna vara med och bana väg för att fler väljer att studera IT. Som lagledare i Next Up har har jag haft en utmärkt möjlighet att dela med mig av min passion och försöka inspirera andra tjejer till att både vilja och våga välja en IT-inriktad karriär, säger Agnes.

Hanna Öberg, student vid Kandidatprogrammet i marknadskommunikation och IT tycker att tävlingen är en fantastisk idé och gillar verkligen att den innehåller såväl kreativa inslag som problemlösning. Som lagledare och förebild för ett lag från Källtorpsskolan i Järfälla har Hanna fått chansen att både stimulera elevernas kreativitet som att visa dem  olika fördelar som finns med att plugga och jobba inom IT.

- Det har verkligen varit kul att få coacha och motivera mitt lag till att uppnå goda resultat, liksom att stimulera elevernas kreativitet. Dessutom har det varit en spännande utmaning som verkligen engagerar mig, berättar Hanna.

Om Next Up

Next Up är ett initiativ av IT & telekomföretagen/Almega där tio skolor från Stockholmsregionen deltar och tävlar med varandra om vem som tar fram det bästa förslaget på lösning på totalt fem case, framtagna av de IT-företag som är Next Ups guldpartners: Ericsson, HP, IFS, Sogeti och Telia.

De deltagande skolklasserna arbetar med två av de totalt fem casen som en del i undervisningen från skolstart i januari till slutet av mars 2015. Varje skola utser inför finalen ett tävlingslag bestående av fem elever, varav minst två tjejer, som får presentera klassens lösningar för kvalificerade juryer under tävlingsdagen.

Om nätverket DataTjej

Föreningen DataTjej är en ideell förening som syftar till att främja tjejer i alla åldrar som intresserar sig för data och IT. Syftet är att gynna skapandet av kontakter mellan studenter och näringsliv samt öka gemenskapen tjejer emellan. Genom föreningens aktiviteter möjliggörs spridning av kunskap och inspiration mellan medlemmarna, med långsiktigt mål att öka antalet kvinnor i IT-branschen.