Foto på Fredrik Blix, forskare i cybersäkerhet vid Stockholms universitet.
Fredrik Blix, Institutionen för data- och systemvetenskap.

Fredrik Blix, expert i cybersäkerhet vid Institutionen för data- och systemvetenskap, menar att när system med biometriska uppgifter hackas och läcker ut på nätet, precis som med lösenord, blir det enkelt för andra att få tag på dina algoritmer. Är algoritmerna kopplade till ditt namn så kan du identifieras, även om ditt foto saknas.

Blix berättar att vår acceptans för integritetskränkande teknik har ökat och att alla stora IT-bolag som Facebook, Amazon, Google och Apple bygger databaser för ansiktsigenkänning. Meningen är att sälja olika tjänster till andra företag. Han berättar också att kameror överallt i samhället förändrar vår framtid på sätt som det blir svårt att backa tillbaka från.

- Med ansiktsigenkänning är du övervakad hela tiden, oavsett om du stänger av din mobil eller dator. Det är väldigt svårt att backa tillbaka från den här utvecklingen. Det är nu vi har lite valmöjligheter och kan tänka oss lite för – hur ska vi ta oss an den här tekniken på ett sätt så att vi drar nytta av möjligheterna, samtidigt som vi undviker att skapa ett jättestort övervakningssamhälle som vi aldrig kommer tillbaka från?

Johan Lagerkvist, professor i Kinas språk och kultur, menar att den framtid Fredrik beskriver redan delvis finns i Kina, ett land som ligger i absolut framkant när det gäller ansiktsigenkänningsteknik.

- De flesta rapporterna pekar ju på att Kina bygger upp databaser på foton, videos, röstigenkänning, DNA, fingeravtryck, och samlar det i stora databaser som myndigheter kan samköra och komma åt i syfte att få ned brottsligheten. Men också som grund för det sociala kreditsystem som nu prövas på olika provinser i Kina, där man blir bedömd utifrån sina handlingar i vardagen – något som påverkar hur man sen blir behandlad av samhället.

Lagerkvist berättar vidare att även om Sverige hittar sätt att avgränsa den här tekniken kan svenska företag bli beroende av den världsledande tekniken och känna sig tvingade att samarbeta med kinesiska företag. Då är frågan – när blir vi medskyldiga till att bryta mot mänskliga rättigheter i Kina och börjar vi då urholka våra egna värden och etiska perspektiv?

Klicka på länken för att höra hela inslaget "Ansiktsigenkänning på gott och ont" i Sveriges Radio P1, Godmorgon, världen!, 2019-01-27

Förutom Fredrik Blix och Johan Lagerkvist ger Datainspektionen sin syn på de juridiska aspekterna kring användning av tekniken. Även elever och lärare från Anderstorpsgymnasiet i Skellefteå delar sina erfarenheter av att ha testat tekniken för närvaroregistrering i skolan.