Tillsammans har Husbyungdomarna skapat den största kollektiva muralmålningen i Sverige – ”Mitt hem, Min bild”. Motivet som ungdomarna målat från mobiltelefonteatern Antigones dagbok föreställer den grekiska kör med Antigone i spetsen som tog emot publiken när den kom upp vid station Husby efter den tunnelbanefärd som är en del av föreställningen.

Muralmålningen som ungdomar i stadsdelen Husby skapat i Husby centrum.
Muralmålningen som Husbyungdomar skapat på en fasad i sitt centrum, med motiv ur mobiltelefonteatern Antigones dagbok.

Muralmålning för social förändring i förorten

Bakom konstprojektet står den ideella organisationen Förorten i centrum, som arbetar med lokalt förankrade projekt där kollektiva muralmålningar för social förändring skapas baserade på de boendes egna berättelser och bilder av sin närmiljö. Muralmålningen pryder den vägg som vetter mot Husbygårdsskolan, inte långt från tunnelbanestationen i Husby, en plats som många i stadsdelen länge ogillat.

Klicka på länkarna nedan för mer information

Antigone’s Diary – A Model for Democratic Decision Making in Suburban Stockholm

Det vetenskapliga arbetet kring projektet Antigones dagbok finns presenterat i forskningsartikeln "Antigone’s Diary – A Model for Democratic Decision Making in Suburban Stockholm". Författare till artikeln är professor Love Ekenberg och Rebecca Forsberg konstnärlig ledare, båda vid Institutionen för data och systemvetenskap, samt Willmar Sauter, professor vid Institutionen för kultur och estetik.

Klicka på länken för att läsa forskningsartikeln i sin helhet på engelska