Birkaskolan i Ekerö vann Next Up med sin produkt ”EduVision” och kan glädjas åt en vinstsumma om 25 000 kronor till klasskassan. Tävlingen startade i januari då lagen började arbeta med sina bidrag som del av skolundervisningen. Birkaskolans två case skapades av företagen Ericsson och King. Det vinnande laget leddes av Charlotte Wöhlecke, som studerar vid Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV), Stockholms universitet.

Vinnande laget i next Up STockholm 2014, Birkaskolan med lagledare Charlotte Wöhlecke.
Birkaskolan med lagledare Charlotte Wöhlecke vinner Next Up 2014. Foto: Angela Westin

Konkreta case och presentation inför näringslivsexperter

I finalen presenterade alla lag sina två förberedda lösningar enskilt för fem olika jurygrupper bestående av företagsrepresentanter, rektorer, entreprenörer och användarexperter. Grupperna gjorde sedan en sammantagen bedömning av arbetsprocess, problemlösning och presentation.

De tre lag som fick flest poäng gick vidare till final, där de ställdes inför en sista utmaning, ett helt nytt problem som skulle lösas under två timmar och sedan presentera inför alla medtävlande och en helt ny jury, bestående av Jonas Lindberg, teknisk chef på Google, Maija Möller Grimakova, rektor vid Fredrikhovs slotts skola, och Per Axbom, inspiratör och guru inom interaktionsdesign.

DSV inspirerar under finaldagen med pröva-på-aktiviteter

Parallellt med tävlingar och presentationer erbjöds eleverna flera inspirerande prova-på-aktiviteter under finaldagen. DSV lät eleverna få pröva virtual reality-visiret Oculus Rift, där de spelande gestaltades av en delfin som ska fuska sig igenom ett prov utan att upptäckas samt Kinect-spelet Spökhuset som tagits fram av DSV:s egna studenter.

DSV visade också eleverna hur 3D-skrivare fungerar, lät dem skapa egna monster i sin Monstergenerator och få testa Makey Makey, där de fick använda kreativa kontroller för att varva en utvald Super Mario Speedrun-bana på snabbast tid. Dessutom deltog DSV i att organisera tävlingen i Sphero som gick ut på att eleverna, med hjälp av sin Smartphone, fick programmera en robotboll att navigera i en hinderbana. DSV hade även från sitt Digital art center tagit med sig Mindball.

Fotot visar hinderbanan för robotbollen Sphero som programmeras och kontrolleras med iOS eller Android. Foto: Angela Westin
Robotbollen Sphero kontrolleras med iOS eller Android. Foto: Angela Westin

Mer om Next Ups jakt på framtidens digitala talanger

Next Up är ett strategiskt initiativ taget av IT & Telekomföretagen inom Almega och EU-kampanjen e-Skills for Jobs 2014. Syftet är att långsiktigt locka unga människor med innovationskraft och spjutsspetstalang till IT-sektorn. Tävlingen är tänkt att bli årligt återkommande, en uppskalning till ytterligare tre orter i Sverige planeras under 2015.

I länkarna nedan finns mer information: