Genrefoto: Bakhuvudet på en person vid dataskärmar, bilden illustrerar bluffmejl och cybersäkerhet
Foto: Kevin Horvat/Unsplash.

För att belysa problemet med bristande cybersäkerhet har Sveriges radios Ekot testat att skicka falska mejl med försvarsminister Peter Hultqvist som avsändare. Mejlen skickades till olika offentliga domäner, och stoppades i vissa fall av systemen. I andra fall nådde bluffmejlen fram till mottagaren, exempelvis mejladresser på FRA, Försvarets radioanstalt.

Regeringskansliet saknar grundläggande skydd mot bluffmejl, konstaterar reportern i inslaget.

"Bluffmejl är ett stort och växande problem", säger Fredrik Blix, Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet, till Ekot.

Mejlen kan lura personal att lämna ut uppgifter som ger bluffmejlsmakaren fritt tillträde till IT-systemen.

"Angriparen kan då sätta igång en ransomwareattack inne i dina system", varnar Fredrik Blix i inslaget.

Hör hela inslaget i Sveriges radios Ekot