Fredrik Blix, universitetslektor, Institutionen för data- och systemvetenskap
Fredrik Blix, doktor i cybersäkerhet, Institutionen för data- och systemvetenskap.

Fredrik Blix poängterar att en stor del av publiken får information just via sociala medier och att SR måste skydda sina kanaler. Sveriges Radio har ett speciellt beredskapsuppdrag, där man ska nå allmänheten med viktiga meddelanden. I ett digitalt samhälle måste man kunna räkna med att information från ett verifierat Twitterkonto verkligen kommer därifrån, poängterar han.

– Tänk om någon utomstående skulle twittra från kontot till exempel på valdagen, det skulle kunna påverka utgången av ett svenskt val, säger Fredrik Blix.

Blix säger vidare att det misstänkta intrånget är ett hot mot källskyddet. På Ekots hemsida efterfrågas tips, exempelvis via Twitter, samtidigt informeras om rätten att vara anonym. Källskyddet kan då ha brustit, någon anonym kan ha skickat direktmeddelande och obehöriga haft tillgång till kontona.

Klicka på länken för att läsa hela intervjun "Säkerhetsexperten: Bristande säkerhetsrutiner bakom Twitterintrång på SR" med Fredrik Blix på Dagens Nyheters webbplats.