”Liv handlar om att kunna få göra det man vill, oavsett vad ens föräldrar har för livsåskådning”, säger Rebecca Forsberg, som står för manus och regi.
Rebecca Forsberg vid Institutionen för data- och systemvetenskap.

Filmen är en barnfilm som handlar om en kristen 10–årig tjej som vill dansa men hennes djupt religiösa föräldrar tycker att hon ska sluta att intressera sig för sin kropp och istället engagera sig i frikyrkans aktiviteter.

– Liv handlar om att kunna få göra det man vill, oavsett vad ens föräldrar har för livsåskådning. Jag hoppas att alla som ser filmen ska känna att deras innersta vilja är lika viktig som andra viljor så att man inte kompromissar bort den. Och förstås att man känner lust att själv utrycka sig med dans, säger Rebecca Forsberg, vid Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet, som står för manus och regi.

Filmen är inspelad i Husby och Kista och ges ut i samarbete med skolor och bibliotek.

Klicka på länken för att läsa hela artikeln i Mitti Kista

Mer information om filmen Liv finns i länkarna nedan