Digital teknik öppnar för nya möjligheter inom modeindustrin.
Digital teknik öppnar för helt nya möjligheter inom modeindustrin.

Klicka på länken för att se video på Dagens industris Facebook

Det mest spännande just nu inom fashiontech är de senaste årens utveckling av tekniken computer vision, så kallat datorseende, säger Oskar. Det har gjort datorerna mycket bättre på att se saker när de automatiskt kan bearbeta och förstå innehållet i digitala bilder, vilket är väldigt användbart för modevärlden eftersom att den är så visuell.

Oskar förklarar och exemplifierar genom att berätta om den smarta klocka som han tillsammans med andra har byggt för att visa att mode i framtiden kan vara en intelligent mjukvara, som är med och designar klockan.

- Om du har fler skärmar på kroppen, som den smarta klockan, eller knappar och andra olika saker så kan man börja tänka modedesign i mjukvara.

Oskar Juhlin vid Institutionen för data- och systemvetenskap.
Oskar Juhlin, Institutionen för data- och systemvetenskap.

Oskar berättar att datorerna kan analysera bilder och automatiskt ”hitta plagg”, vilket innebär att de också kan göra mycket mer, som trendanalyser eller interaktioner vid en modevisning.

- Man kan göra automatiska system, som rekommendationssystem. Tillsammans med skärmarna som du har på dig kan du exempelvis säga ”idag vill jag vara Paris 2017” och när systemen matchar skärmarna på sätt som hänger ihop med parismodet så får du det själv.

Oskar har tillsammans med nätverket Digitizing Fashion initierat systemet Frontrow Forensics, som sedan byggts med hjälp av tekniken computer vision ihop med Association of Swedish Fashion Brands (ASFB), Swedish Fashion Council, Stockholm Fashion District, Nacka kommun, H&M, Ericsson och forskningsinstitutet RISE SICS.

- Frontrow Forensics gör att du under en snabb sändning online kan klicka direkt på något du tycker är snyggt, ett par skor, en tröja eller en jacka och spara det. Sen kan du gå tillbaka till det du sparat under visningen och blogga om vad du sett eller säga köpa ”Köp den när den kommer till butiken” eller någonting sådant, avslutar Oskar.

Klicka på länken för att läsa mer om Frontrow Forensics