Art in a Digital Age - Google Session, David Mothander, Amit Sood, Ingvar Sjöberg och Johanna Hedgårdh. .
David Mothander, Amit Sood, Ingvar Sjöberg och Johanna Hedgårdh samtalar.

Länge har digitalisering av konstnärliga uttryck ofta inneburit försök att kopiera uttrycket och stöpa om det i ett digitalt format, som sedan sprids till en så bred publik som möjligt via internet. Under seminariet ”Art in a Digital Age - Google Sessions” gick man därför ett steg längre och undersökte möjligheter digitaliseringen erbjuder konsten, även när det gäller i skapandet av den.

Ingvar Sjöberg, föreståndare för Institutionen för data- och systemvetenskaps Digital Art Center (DAC), presenterade vikten av att inkludera konst och kultur i teknikutvecklingen.

Foto på kulturminister Alice Bah Kuhnke som talar vid Google Sessions.
Kulturminister Alice Bah Kuhnke lyfte projektet Laser graffiti som ett fantastiskt exempel på lyckad inkludering av människor.

Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke lyfte även fram Digital Art Centers projekt Laser graffiti på Stadsmuseet som ett lysande exempel på hur konst i den digitala eran inkluderar människor och häver sociala barriärer kring kukturkonsumtion.

I seminariet som hölls på Epicentrum i Stockholm deltog även Johanna Hedgårdh, Tekniska museet och Amit Sood, föreståndare för Googles Cultural Institute. Moderator var David Mothander som arbetar med samhällspolitiska frågor hos Google.

Klicka på länkarna nedan för mer relaterad information:

Pressklipp om Laser graffiti och Laserlabbet