Genrebild: Snabbtåg far förbi en perrong. Bilden illustrerar den snabba digitaliseringstakten.
Foto: Jeshoots.com/Unsplash.

Programledarna Louise Epstein och Daniel Alling bjöd in Uno Fors, professor och prefekt på Institutionen för data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet, och Anna Eriksson, generaldirektör för Myndigheten för digital förvaltning (Digg), för att diskutera digitaliseringsfrågor i direktsändning. Programmet sändes i Sveriges Radios P1 19 oktober 2021.

Bakgrunden till diskussionen var konferensen Digitalize in Stockholm 2021 som inleds i morgon. Inbjudna forskare, experter och praktiker från hela världen samlas för att diskutera digitala vägar mot framtiden. Samtidigt pågår en debatt om digitala klyftor i Sverige. I dag kan det till och med vara svårt att parkera sin bil om man saknar smart telefon och mobilt bank-ID. Kommer det att vara möjligt att klara sig utan e-legitimation i framtiden?

– Nej, jag tror inte det tyvärr. Och jag säger tyvärr för att jag tycker att det går lite för fort ibland. Det finns många, även unga, som inte vill eller kan använda digitala tjänster av olika anledningar. De riskerar att hamna utanför samhället, sa Uno Fors.

– Digitaliseringstakten är snudd på en samhällsfara, fortsatte han.

Viktigt med inkludering

Anna Eriksson höll med om att det finns en risk att medborgare lämnas kvar på perrongen när digitaliseringståget drar förbi. Men så ska det inte vara, poängterade hon:

– Vi på Digg tänker att alla ska kunna identifiera sig digitalt, det ska finnas olika typer av lösningar.

– Vi måste lyssna på människor i samhället, om det går för fort beror det på att vi inte har lyssnat. Det är viktigt att alla inkluderas, sa Anna Eriksson.

Alla lämnar spår

Samtalet kom också in på faror med att hela tiden lämna digitala spår efter sig. Det är något som fler och fler funderar över, och försöker gardera sig emot.

– En del av mina kollegor har insynsskydd på sina skärmar, och en liten grunka att sätta över datorns kamera. Vi pratar också med våra studenter om säkerhet. Det finns helt klart en del utmaningar, sa Uno Fors.

Trots – eller kanske på grund av – att han är professor i data- och systemvetenskap har han själv inte något Facebook-konto, berättade han. Och det kan ställa till problem med tillgängligheten.

– En del tjänster kräver att man loggar in via Facebook. Ibland går det att ta sig runt kravet på något krångligt sätt, och ibland får jag be min fru kolla som har Facebook, sa Uno Fors i inslaget.

Lyssna på hela avsnittet av Nordegren och Epstein i P1

Läs mer och delta i konferensen Digitalize in Stockholm 20–21 oktober 2021