Bilden visar ett laboratorium. Foto: Niklas Björling/Stockholms Universitet.
Foto: Niklas Björling/Stockholms universitet.

I forskningsprojektet ingår att utveckla ett callcenter med ett interaktivt röstsvarssystem, som samordnar information om psykisk hälsa i ljudformat inspelade på Ugandas större språk.

Projektet är tvärvetenskapligt och bedrivs vid centrat Digital Futures. Forskningsteamet består av forskare från Stockholm universitets Institutionen för data- och systemvetenskap, RISE Research Institute of Sweden, Makerere University's College of Health Sciences, Butabika National Referral Mental Hospital och Uganda Cancer Institute.

Klicka på länken för att läsa mer på engelska på Digital Futures webbplats

Om Digital Futures

Digital Futures är ett tvärvetenskapligt forskningscentrum som utforskar och utvecklar digital teknik av stor samhällelig betydelse. Centrat grundades gemensamt 2020 av Stockholms universitet, KTH Kungliga tekniska Högskolan och svenska forskningsinstitutet RISE.

Länken leder till Digital Futures webbplats (engelska)