Fredrik Blix, lektor vid Institutionen för data- och systemvetenskap.

Klicka på länken för att se "Dina mobilappar spionerar på dig - så skyddar du dig" med Fredrik Blix, TV4 Nyhetsmorgon, 2017-10-11.

Vilka uppgifter är det som apparna får tillgång till?

- I studien som Karlstad universitet har gjort - och deras forskargrupp PriSec, som är en av Sveriges ledande forskargrupper inom just området it-säkerhet kopplat till dataskydd, alltså personlig integritet - har de tittat på appar där du själv har givit tillgång till den här typen av uppgifter, berättar Fredrik Blix, cybersäkerhetsexpert vid Stockholms universitet.

Fredrik menar vidare att det finns två delar: uppgifterna du har på din telefon, det vill säga bilder, sms och liknande som du har lagt in själv, och resurser i telefonen, det vill säga mikrofonen, gps-positionering, kamera och annat som apparna har åtkomst till.

- Den här typen av uppgifter och vilken typ av uppgifter eller resurser en given app har tillgång till beror på vilka rättigheter den har och det är någonting du själv i viss mån kan styra.

Appar lyssnar även när du själv inte använder telefonen

Den här studien har tittat på att apparna använder de här resurserna även när du själv inte håller i telefonen och inte själv använder den. Det innebär att vissa appar, till exempel använder mikrofonen som plötsligt kan slås på när du exempelvis står hemma i ditt eget kök och lagar mat.

- En orsak till att den slås på är till exempel när du använder en digital assistent som Siri, där du säger ”Hej Siri” eller ”Hej Google”. Då måste mikrofonen ligga i stand-by, ett läge där den hela tiden lyssnar på vad som sägs i rummet så att den kan vakna och följa dina instruktioner när du kallar på din digitala assistent. En annan anledning kan vara att man faktiskt skapar en modell av hur du pratar för att kunna serva dig bättre.

- Problemet med de här apparna, vilket man visar i studien är i huvudsak profilering. Det vill säga att man använder tekniken och funktionen för att göra en profil av dig i ”hemlighet” och det är det som egentligen är det oärliga i det här, säger Fredrik.

När du inte betalar är du heller ingen kund

Fredrik själv använder inte vissa appar, till exempel Facebook eftersom Facebook går väldigt långt i sin kartläggning. En icke helt uppenbar affärsmodell för gemene man.

- Facebook tjänar pengar på något annat än att du betalar en månadsavgift för tjänsten. Men är appen gratis ska man vara införstådd i att du inte är kund, utan du är en produkt genom att uppgifter om dig säljs. Hur mycket som kartläggs om dig är väldigt svårt att få en överblick av som vanlig konsument – det är lite som en oärlig bilhandlare som lurar dig i en affär.

Att tänka på innan man installerar gratisappar

Fredrik ger fem saker att tänka på för att öka medvetenheten innan man installerar gratisappar på sin mobiltelefon.

• Kolla upp privacy. Sök på nätet efter appens namn och till exempel ”privacy”, då får du upp om den har problem som är kända sedan tidigare.
  • Läs användaravtalet. Många gör inte det, eftersom de är långa och snåriga. Det kommer att komma ny lagstiftning så att det blir lättare att förstå det.
  • Tillgång till mikrofonen? I vissa appar finns tillgångar man kan stänga av, gör det. Om en app begär tillgångar som du inte vill ge, så kan du låta bli att installera appen.
  • Är appen gratis? Då används en affärsmodell där appen är till för att tjäna pengar på dig. Det är du som är produkten, någon säljer uppgifter om dig.
  • Jättarna samlar mycket. Lägger man ihop alla tjänster, exempelvis Instagram, Youtube, Google+, Google Search med mera som Google och Facebook äger, så profilerar de dig på ett omfattande och tydligt sätt. De får då en väldigt god bild av dig och vem du är, och kan också sälja det till andra parter.