Screenshot: Webbinarium med Professor Stefan Axelsson, Institutionen för data- och systemvetenskap

Professor Stefan Axelsson bidrog med forskningsbaserade perspektiv på digital forensik under ett direktsänt webbinarium. Evenemanget ingick i Almedalsveckans program 2021.

– Vi måste samla och hitta samarbeten mellan kompetensen kring tekniska möjligheter, polisens utredningstekniska kompetens, och den juridiska kompetensen, sa professor Stefan Axelsson.

Som talare på seminariet ”Digital forensik – hur löser vi morgondagens brott?” deltog också poliser, politiker och digitala forensiker.

Stefan Axelsson berättade bland annat om sina pågående studier av hur svenska och norska åklagare arbetar med digitala bevis. De tyder på betydande kompetensgap – även i Norge som kan ses som ett föregångsland på området.

– Vi ser en stor spridning i den juridiska kompetensen – och det är helt enkelt inte rättssäkert, konstaterade Stefan Axelsson.

Kontakta stefan.axelsson@dsv.su.se

Seminariet spelades in och går att se i efterhand. Stefan Axelsson medverkar ca 31 minuter in i filmen. Se den på Youtube

Mer läsning

”Svenska företag är inte rustade för att stå emot hackerattacker”