Uno Fors och Jens Zander.

Firandet startade med att Uno Fors, prefekt vid Institutionen för data och systemvetenskap, hälsade alla välkomna med en skål. Prefekten fick sedan å DSV:s vägnar motta ett gåvobevis från Jens Zander, skolchef vid KTH i Kista, den skola som tillsammans med Stockholms universitet år 1966 bildade den gemensamma ADB-institutionen, som idag är DSV.

Efter välkomsttalet samlades gästerna i Aula Nod för att se utdrag ur filmen ”DSV 50 år” och höra tal av dagens inbjudna gäster.

Astri Muren och Uno Fors.

Först att tala var Astri Muren, dekanus vid Stockholm universitets Samhällsvetenskapliga fakultet, som konstaterade att DSV och fakulteten, vilken inrättades 1964, är jämngamla och att de båda hänger tätt samman med välfärdsstatens födelse.

Näst på listan att tala var Elisabeth Churchill, Director of User Experience hos Google (USA), som berättade på temat ”Then, Now & Next in Human Computing”.

Därefter talade Faviana Vangelius, spelutvecklare och alumn vid DSV, om sin inspirerade och spännande resa från att vara DSV-student till att nu vara vd och entreprenör inom Virtual Reality (VR).

Ann Hellenius.

Sedan var det dags för jubileumets huvudpersoner att tala. Först ut var Stockholms stads CIO Ann Hellenius som berättade om samverkan mellan staden och DSV och lyfte både DSV:s centrum eGovlab och institutionens samarbetsprojekt Urban ICT Arena (UICTA) i arbetet med Vision 2040 med mål att göra Stockholm till världens smartaste stad.

Sveriges digitaliseringsminister Peter Eriksson (mp) fortsatte med att presentera Regeringens digitaliseringsstrategi och dess utmaningar.

Ministern konstaterade att om Regeringen ska närma sig målet, ett helt uppkopplat Sverige, skulle man behöva fördubbla utbildningskapaciteten inom DSV:s område och även våga ta med innovationer.

Peter Eriksson.

Stockholm universitets rektor Astrid Söderberg Widding berättade i sitt tal att varje gång hon kommer till Campus Kista slås hon av att DSV ligger i framkant, att bredden i institutionens forskning och utbildning är både spännande och rolig och dessutom en av DSV:s styrkor.

Petra Dalunde, operativ chef för UICTA, presenterade den gemensamma satsningen och hur DSV genom satsningen bidrar till att utveckla framtidens hållbara städer.

Louise Yngström.

Programmet fortsatte sedan med anekdoter ur DSV:s långa historia berättade av några av DSV:s mest kända profiler. Professor emerita Louise Yngström, som delat 42 av DSV:s 50 år, beskrev hur institutionens systemteoretiska perspektiv på organisationen, platt, ohierarkisk och självreglerande, genom åren inte bara förundrat institutionens internationella Erasmusstudenter, utan också bidragit till DSV:s 50 år på framkant.

Janis Bubenko, professor emeritus, berättade hur han vigt hela sitt liv åt DSV och hur kul han haft av att göra det. Janis beskrev hur det hela började för honom våren 1965 med att han läst artiklar om informationssystem skrivna av Börje Langefors, sedermera DSV:s grundare, och hur han fascinerad av artiklarna ringde upp Börje, som berättade att han skulle starta en forskningsgrupp inom informationssystem. Janis sade då till Börje, att om han skulle starta ett institut så vill Janis jobba där!

Janis Bubenko.

Och så blev det, Janis fick en anställning i Börjes forskningsgrupp som satt i Klocktornet hos KTH Campus på Valhallavägen. Janis berättade vidare att utbildningssituationen vid tiden inom området enbart bestod av IBM:s, Univacs, Control Data Corporations och NCR:s egna sommarkurser, så 1965 började gruppen att utveckla sina första egna kurser. Janis avslutade sin historia med att skicka DSV hälsningen – ”Keep on moving!”.

Sist ut av dagens talare var professor emeritus Tomas Ohlin, som också vittnade om hur kul hans år vid DSV varit och hur verksamheten inbjöd till att ha roligt. ”Vi tyckte det var en lekstuga!”, beskriver Tomas sin tid vid DSV.

Tomas Ohlin.

Tomas talade även om hur de redan tidigt på institutionen började arbeta med system för automatisk tentamensrättning, uppbyggt av flervalsfrågor och hålkort som sedan drogs genom hålkortsmaskinen. Efter tjugo minuters väntan fick studenterna sedan sina automatiskt rättade tentasvar.

Förutom god mat och dryck bjöd dagen på tårtceremoni och underhållning av studentkåren DISK. Gästerna fick även njuta av Tomas Ohlins balalajkaorkester Kazbek och orientalisk dans av Nam Aghaee, filosofie doktor vid DSV.

Robot- och datorutställning.

Dessutom fick gästerna möjlighet att se en utställning med artefakter ur DSV:s egen historia, besöka en historisk datorutställning och stifta bekantskap med de robotar som Mats Wiklund, lärare på spelprogrammen vid DSV, egenhändigt byggt.

Firandet för de ca 360 gästerna avrundades med en spelning av DSV:s eget rockband.

Stort tack till alla som deltog och gjorde vår 50-årsdag minnevärd!

Uno Fors, prefekt vid Institutionen för data- och systemvetenskap

Klicka på länkarna nedan för mer information