Next Up går ut på att eleverna, som del av teknikundervisningen i sina skolor, får problemlösa och testa på vad ett IT-jobb innebär. Lagen är mixade, två tredjedelar är tjejer, och de leds av kvinnliga högskolestuderande från nätverket DataTjej, vilka fungerar som förebilder och inspiratörer under tävlingens gång.

Flera av DataTjejs medlemmar studerar vid Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV), sex av dessa fungerar som lagledare i Next Up 2014. En som själv har inspirerats till IT-studier är Susanna Lindskog, andraårsstudent vid Kandidatprogrammet i data- och systemvetenskap.

- En bekant inom IT-branschen inspirerade mig att söka en IT-utbildning, något jag inte hade en tanke på att göra innan. I dag är jag tacksam för att jag lät mig inspireras och jag vill gärna själv uppmuntra andra unga till att göra samma sak, berättar Susanna.

Från vänster i bilden syns Susanna Lindskog och Charlotte Wöhlecke, Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet, Jahnava Werneburg, KTH Kista, och Stella Lee och Latife Aksoy vid DSV. Foto: Angela Westin.
Från vänster i bilden syns Susanna Lindskog och Charlotte Wöhlecke, Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet, Jahnava Werneburg från KTH Kista, och Stella Lee och Latife Aksoy vid DSV. Foto: Angela Westin.

Kreativitet och problemlösning är roligast med IT

Susannas kurskamrat Charlotte Wöhlecke och Caroline Bartholdi, som läser tredje året fristående kurser i Data- och systemvetenskap, är rörande överens om att roligast med IT är att de får använda både problemlösningsförmåga och kreativitet. Något de vill fortsätta göra den dag de börjar arbeta inom IT.

- För mig var det självklart att studera IT. Det är otroligt roligt och utvecklande. Dessutom kan jag få ett jobb, där jag kan använda mina kreativa och problemlösande sidor, berättar Caroline. De praktiska momenten är det absolut roligaste med utbildningen. Att få lösa problem och använda sin kreativitet är både spännande och kul, inflikar Charlotte.

Egna intressen styr val av IT-utbildning

Även Stella Lee, andraårsstudent vid programmet i Datavetenskap, gillar att IT är kreativt.

- Jag är konstnärligt lagd, spelar tvärflöjt och piano, sjunger, målar, ritar och designar. Mitt drömjobb är därför att kunna kombinera konst och IT, till exempel genom att arbeta med datorgrafik i media, och som lagledare kan jag inspirera andra att uppfylla just sina drömmar genom att studera IT, berättar Stella.

Att utbilda sig inom IT-området innebär att få tillgång till ett brett arbetsområde, där det finns många möjligheter att forma en egen inriktning utifrån egna intressen. En lagledare som har valt att kombinera IT med ekonomi är Latife Aksoy, förstaårsstudent vid Masterprogrammet i affärsledning med informationssystem.

- Ekonomi var lätt för mig när jag läste på gymnasiet, men för att få mer bredd ville jag kombinera det med IT. Det var rätt val! Jag har insett att IT är min grej. Dessutom är det mycket roligare att studera ekonomi när det sker ihop med IT, säger Latife.

Malin Andersson, tredjeårsstudent vid Marknadskommunikation och IT, berättar att hon länge varit intresserad av kommunikation och marknadsföring. Samtidigt var hon nyfiken på IT.

- När jag såg att kombinationen marknadskommunikation och IT fanns att söka vid DSV fastnade jag direkt, berättar Malin. Klart att jag vill inspirera andra till en sådan fullträff. Att vara lagledare och inspiratör är jätteroligt och jag ser alla elever som deltar i Next Up som vinnare, fortsätter Malin.

Intresset för att fungera som lagledare i tävlingen Next up 2014 är stort och det är många som redan ser fram emot nästa år, när Next Up skalas upp och blir en nationell tävling.

Klicka på länken för att läsa mer om Next Up på deras egen webbplats.