Elisabeth Churchill hedersdoktor vid Stockholms universitet
Elizabeth Churchill, hedersdoktor vid Stockholms universitet.

Elizabeth Churchill har utsetts till hedersdoktor vid Stockholms universitet. Elizabeth har under många år varit en viktig samarbetsperson för institutionen för data- och systemvetenskap och i synnerhet med professor Barry Browns forskargrupp. Deras samarbete har pågått i arton år – från de tidiga åren kring mobiltelefoner till dagens forskning kring hur operativsystemet Android används.

Det är en stor ära för DSV att dr. Churchill erhållit denna utnämning. Dr. Churchill har nyligen utsetts till vice föreståndare för Association of Computing Machinery (ACM), den ledande internationella vetenskapliga föreningen inom datavetenskap. Utnämningen till hedersdoktor kommer att hjälpa till att fördjupa samarbetet mellan DSV och Google, där dr. Churchill är chef för användarupplevelser. Dr. Churchill kommer att besöka Stockholm i sommar och då presentera sin senaste forskning och fortsätta samarbetet med institutionen.