Fredrik Blix, Institutionen för data- och systemvetenskap.

Captcha är ett text-, bild- eller ljudbaserat test som människor kan tolka, men datorprogram ska gå bet. Tanken är att testet ska stoppa robotar att ta sig in på nätsidor som endast är avsedda för människor. En internationell forskargrupp har nu skapat ett program som med enkel träning kan överlista textbaserade catchpa.

Fredrik Blix, cybersäkerhetsexpert vid Stockholms universitet, menar att forskningen visar att det blir svårare och svårare för datorer att avgöra om användaren är en robot eller människa och att vi kommer tvingas vänja oss vid alltmer avancerade robotfilter, som biometriska lösningar.

Klicka på länken för att läsa och höra mer hos SR Vetenskapsradion Nyheter, 2017-10-27, inslaget startar vid 02:18.