Oskar Juhlin, professor vid Institutionen för data- och systemvetenskap.

– Det har varit ett starkt intresse för det vi gör. Nu senast har vi fått tre miljoner från Vinnova för ett projekt där vi ska se om det gå att skapa interaktiva livesändningar från modevisningar. Vi har även fått projekteringspengar från Vinnova för att göra en testbädd för framtida modekonsumtion, det vill säga skapa en miljö där vi testar idéer från forskningen för att se om de fungerar i verkligheten, säger Oskar Juhlin.

Även H&M, Ericsson och Swedish Fashion Council är med i projektet, som har initierats och nu leds av Oskar Juhlin. Oskar och hans kollegor på DSV arbetar just nu med att träna datorer att känna igen individuella modeller på en catwalk. Idén är att konsumenter ska kunna titta på en videosändning från en modevisning och klicka på de klädesplagg som den är intresserad av. Kläderna hamnar då i en så kallad ”önskelista”.

– Vi rör oss i teknikens framkant. Projektet är till för att illustrera vad vi kan göra om vi kombinerar modebranschens uttryck med den mest avancerade tekniken.

Klicka på länken för att läsa hela artikeln

Pressklipp

Följ Digitizing Swedish Fashion på: