Stockholms universitet vill ha fler kvinnliga professorer och satsar över 15 miljoner för att öka andelen i ett program som handlar både om att erbjuda duktiga, kvinnliga forskare mer tid till forskning så de kan meritera sig för att bli professor och om att rekrytera kvinnliga gästprofessorer. Docent Tessy Cerratto Pargman vid DSV är en av 26 docenter vid Stockholms universitet som får mer att ägna sig åt sin forskning för att kunna meritera sig för att bli professor.

- Det betyder att jag under två terminer helt kommer att kunna fokusera på mina forskningsprojekt och mina doktorander!, berättar en mycket nöjd Tessy Cerratto Pargman.

Anslaget innebär också att Tessy får tid att tänka på frågor som t.ex. var vill hon vara om 10 år, vilka typer av projekt hon skulle vilja ansöka om medel för, vilka publikationer hon ska skriva bland mycket annat. Fakultetspengarna har dessutom gjort möjligt för henne att besöka USA som gästforskare vid University of California at Irvine (UCI) under vårterminen.

- Vid UCI kommer jag att samarbeta med professor Bonnie Nardi som har skrivit bland annat om aktivitetsteori, interaktionsdesign, materialitet och etnografiska metoder. Det känns väldigt spännande och utvecklande, avslutar Tessy Cerratto Pargman .

Läs mer om programmet

”Det här är det bästa jobb man kan ha!” - forskarintervju md Tessy Cerratto Pargman