Christer magnusson, docent och säkerhetsexpert, Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.
Christer Magnusson, docent vid Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Blotta tanken på en sådan bot kan naturligtvis ge vilken vd som helst kalla kårar, men förutom detta så innebär den nya förordningen också att det skapas helt andra affärsmöjligheter för leverantörer som är inriktade på att säkra information.

- Det är klart att om ett företag har en it-säkerhetslösning som kan rädda fyra procent av omsättningen så ligger man bra till, säger Christer Magnusson, som är säkerhetsexpert och docent i data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet.

Klicka på länken för att läsa hela artikeln "EU:s nya dataregler skapar guldrusch: Det största som hänt sedan internet kom” på Computer Swedens webbplats