Klicka på länken för att se inslaget ”Här visar datorn att den lärt sig ett spel på egen hand”, TV4 Nyheterna, 2017-10-24.

Theo Kanter, professor vid Institutionen för data- och systemvetenskap.
Theo Kanter, Institutionen för data- och systemvetenskap.

Nyligen visade ett test i det komplicerade brädspelet Go att datorn själv lärt sig spelet - och var helt överlägsen. Det handlar om ett stort framsteg för artificiell intelligens (AI).

Theo Kanter, professor i Datavetenskap vid Stockholms universitet, menar att i verkligheten hittar vi också spel, även om de inte ser ut som spel.

-  Till exempel AI-baserade mjukvaror som förutsäger hur vår hälsa kommer att utvecklas och hur vi reagerar på mediciner, eller visar hur trafiksituationen kommer att se ut idag och när jag behöver åka till jobbet. Det ser inte ut som spel, men bygger på samma grundmekanismer, berättar Theo.

Samtidigt som artificiell intelligens kan göra människans liv lättare på flera områden finns det hotfulla scenarier när datorerna blir bättre på att tänka och tar egna initiativ.

Theo menar att vi måste räkna med att maskiner blir smarta och kan knäcka problem som vi helt enkelt inte vill ska bli lösta. Vi måste lära oss mer om vad datorerna är kapabla till. De är inte bara kopior av hjärnor, utan kan nå längre än människor i förmågan att lära sig läsa mönster och system, och inte bara på spelbrädor.

- Vi kan se fram emot att se fler sådana här resultat av självlärande, som gräver igen ett smalt problem för att hitta en lösning. Då får vi snart också se tillämpningningar på fler områden i samhället där AI har inverkan. Om det kan räkna ut någonting i Go, varför inte knäcka ditt lösenord? Eller låta maskinen lära sig koderna för att avfyra kärnvapen, säger Theo Kanter.