Bild från SVT på dammsugare som exempel på vardagsföremål som kan kopplas upp i sakernas internet.
Uppkopplade vardagsföremål utökas markant med hjälp av 5G menar Theo Kanter, professor vid Stockholms universitet, i SVT.

Paraplystandarden 5G kombinerar två teknikområden. Det ena kopplar ihop väldigt många saker i sakernas internet, det andra handlar om nya typer av media och 4K en standard som giganter inom streaming använder (för att ange bildens upplösning som antalet pixlar i bredd, istället för antalet pixlar i höjdled och om bilden är sammanflätad eller progressiv).

När det handlar om uppkopplade vardagsföremål - sakernas internet - kommer det att utökas markant med hjälp av 5G.

– Då kan vi se framför oss 2020 ungefär 50 miljarder saker, men det kommer att kunna öka till 500 miljarder saker inom loppet av några år, enligt Theo Kanter, professor i distribuerade system vid Institutionen för data- och systemvetenskap.

Klicka på länken för att se klippet med Theo Kanter hos SVT Nyheter/Vetenskap, 2018-12-05