Foto: Oskar Juhlin, Institutionen för data- och systemvetensakp, Stockholms universitet.
Oskar Juhlin, Institutionen för data- och systemvetenskap. Foto: Niklas Björling.

Idag finns en mängd olika övervakningskameror för husdjur på marknaden. Och forskare som utvecklar bärbar teknik har, exempelvis konstruerat en väst som gör att hundar kan trycka på knappar för att uttrycka olika meddelanden. Nyligen utvecklades även en hundkrage som analyserar din hunds skall med AI och berättar om den är glad, orolig, arg, ledsen eller lugn.

När ny teknik för hundar utvecklas måste vi fundera över vad hundarna vill ha av tekniken, istället för vad den gör för oss. Vissa experter menar att bevis tyder på att det kan vara fördelaktigt för både ägare och hund att hålla virtuell kontakt. Andra är skeptiska eftersom hundar kan tränas till att uppskatta videochattar.

Oskar Juhlin kommenterar artikeln i Wired och den forskning som traditionellt utgått från att studera hur människor interagerar med teknik.

- Ett evigt problem för oss inom datavetenskapen är att försöka förstå hur tekniken faktiskt används och användarens behov. Det har inte varit lätt att koppla teknikutveckling till människors önskemål, även om vi har kunnat prata med folk och fä, säger Oskar.

Oskar kommenterar vidare att nu när djur och datorer involveras blir det ännu svårare. Experter har generaliserad kunskap från många hundar och hundägare konkret kunskap från sitt eget djur och känner det bäst – och ska agera utifrån det.

- När djur involveras blir det lätt att man vänder sig till djurforskarna för att fatta vad de vill ha, men vi bör också förlita oss på hundägare. Även om ägarna inte har kunskap baserad på kontrollerade experiment med många hundar, så är det dessa som har mycket kunskap om sin egen hund från att ha umgåtts med den under lång tid. En hundägare kan inte avgöra om det är bra med video för hundar i allmänhet, men kanske kan hen avgöra om det egna djuret uppskattar ett samtal över Zoom eller Facetime, avslutar Oskar.

Klicka på länken för att komma till artikeln "How to have a meaningful videochat...with your dog" (på engelska), 2021-02-13, på Wireds webbplats.

Här kan du läsa mer på engelska om Oskar Juhlins och Fredrik Asplings  forskning om hundar och hundägare.