Fredrik Björck, doktor i cybersäkerhet vid Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Fredrik Björck, doktor och ansvarig för utbildning och forskning i cybersäkerhet vid Stockholms universitets Institutionen för data- och systemvetenskap berättar att det finns flera sätt att attackera någons internet på:

• Bomba knytpunkter. Man kan bomba internetknytpunkter rent fysiskt, där man vet att sådana finns.
  • Kontakta operatörer. Det går också att kontakta operatörer och be dem att blockera vissa delar av internettrafiken, som man vet kommer från IS.
  • Attackera knytpunkter. Precis som en vanlig hackare går det också att attackera olika knytpunkter som IS använder med hjälp av funktionsförlustattacker.
  • Stänger ute civila. Ett problem kan däremot vara att civila drabbas av en sådan attack. IS har egna nätverk men de använder samma teknik, till exempel mobilmaster, som vanliga personer. Då kan det bli svårt att se skillnaden.

Fredrik Björck förklarar att om man tar ner en väg så kan säkert IS hitta ett annat sätt att ta sig ut på nätet, men man kan hålla nere deras möjligheter att kommunicera.

– Men man kommer inte helt kunna sluta deras internetuppkoppling, det finns ingen sån enskild uppkoppling man kan slå ut, säger Fredrik.

Klicka på länken för att höra hela inslaget i Sveriges Radio P3 Nyheter, 2016-04-29