Charlotte Wöhlecke, lagledare i Next Up 2014 och student vid DSV, Stockholms universitet. Foto: Angela Westin
Charlotte Wöhlecke, student vid DSV och lagledare i Next Up. Foto: Angela Westin

"- Studiebesöken inspirerade både oss lagledare och eleverna. Jag blev väldigt imponerad över hur fjortonåringarna tog till sig all information och det var kul att se hur de fick företagsrepresentanterna att svettas med genomtänkta och skarpa frågor om allt från genus, till arbetsförhållanden och fackligt engagemang."

Charotte Wöhlecke, lagledare i Next Up Stockholm 2014 och studerande vid Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Paradox Interactive ger råd och tips hur man tar sig in i spelbranschen

Next Ups buss som tar med eleverna på företagsbesök har stannat utanför Paradox Interactive. Foto: Angela Westin
Next Ups buss utanför Paradox Interactive. Foto: Angela Westin

Stämningen var upprymd när tävlingsdeltagarna i Next Up togs emot och visades runt hos alla spännande IT-företag. Besöken gjordes under två dagar och startade hos Paradox Interactive på Södermalm i Stockholm.

Hos Paradox togs eleverna emot av Shams Jorjani som gillar att man får jobba med många kreativa människor när man arbetar på ett spelbolag. Shams gav många bra råd och tips till om hur man ska göra för att få jobb inom spelbranschen. Ett råd var att plugga eftergymnasialt och skaffa sig en bred kompetens. Andra råd var att kombinera pluggandet med arbete, göra så många spel det går, men även att lära sig arbeta med andra och delta i så många projekt som möjligt.

Modescenerna i Paris, London och New York inspirerar Stardoll

En grupp skolelever med sin lagledare på företagsbesök hos Stardoll. Foto: Angela Westin
På företagsbesök hos Stardoll. Foto: Angela Westin

För de som älskar mode, trender och design var besöket hos Stardoll en höjdpunkt. På Stardoll fick eleverna träffa företagets grundare Mattias Miksche. Han berättade att Stardoll är ganska likt andra modeföretag, men skiljer sig eftersom allt är virtuellt. På Stardoll jobbar allt från programmerare, speltestare och speldesigners, till marknadsförare och illustratörer. Mattias berättade att arbetsuppgifter till exempel kan vara som stylist eller som trendbevakare och ha den dagliga kollen på vad som händer på catwalkarna i London, Paris och New York. Trenderna man ser plockas sedan upp och lämnas till företagets kreatörer som skapar klädkollektioner.

King utvecklar spel som grupparbeten

En av godisbitarna i Candy Crush Saga tar emot skoleleverna utanför Kings studio. Foto: Angela Westin
En godisbit ur Candy Crush Saga tar emot utanför Kings studio. Foto: Angela Westin

En person som blev grundligt utfrågad av de entusiastiska åttondeklassarna var Tomas Hartwig, teknikutvecklare och medgrundare av fspelföretaget King, som har utvecklat det omåttligt populära spelet Candy Crush Saga. Tomas berättade att King utvecklar alla spel som grupparbeten om tio personer. Gruppen fungerar som ”ägare” till spelet och bestämmer själva över vad de ska bygga, hur, och när de är klara. På så sätt kan gruppen alltid känna sig stolt över vad de har skapat och det blir roligare för den att fortsätta arbeta vidare med spelet.

Google – kreativt, utmanande, internationellt och tillfälle att förändra världen

En mycket entusiasmerande IT-tjej som eleverna fick träffa var Louisa Luciano på Google. Louisa berättade att hennes intresse för programmering började på högstadiet och att hon som femtonåring ville arbeta med något som var kreativt, utmanande, internationellt, inte band henne till en industri och gav henne möjlighet att förändra världen. Och det är också det arbetet Louisa känner att hon idag har, när hon till vardags utvecklar Google Hangouts.

Ericsson Studio engagerar, inspirerar och öppnar upp sinnen

En grupp elever på besök hos Ericsson Studio. Foto: Angela Westin
Företagsbesök hos Ericsson Studio. Foto: Angela Westin

På Ericsson Studio fick eleverna självklart se såväl basstationer och växlar som annan teknisk utrustning, men de fick även öppna sina sinnen för hur den digitala kommunikationen kan utvecklas i framtiden för att bli snabbare, säkrare, mer användar- och miljövänlig och användas i fler produkter och tjänster. Ett bland många inspirerande exempel som visades upp var hur en basketboll försedd med sensorer kunde förbättra träningsresultaten.

Skriva kod är kreativt och får datorn att börja kommunicera

Elever testar hur trådlös teknik kan användas i framtiden hos Ericsson Studio. Foto: Angela Westin

Att det är kreativt att jobba inom IT framgick av alla företag som Next up besökte. Även David Furendal, affärsutvecklare och grundare till Screen Interaction, som fjortonåringarna träffade bekräftade genom att berätta att det mest kreativa han kan tänka sig är att skriva kod för när han skriver en rad kod börjar datorn direkt att kommunicera med honom.

I länkarna nedan finns mer information om de olika företag där studiebesöken genomfördes:

Mer om Next Ups jakt på framtidens digitala talanger

Next Up är ett strategiskt initiativ taget av IT & Telekomföretagen inom Almega och EU-kampanjen e-Skills for Jobs 2014. Syftet är att långsiktigt locka unga människor med innovationskraft och spjutsspetstalang till IT-sektorn. Tävlingen är tänkt att bli årligt återkommande, en uppskalning till ytterligare tre orter i Sverige planeras under 2015.

I länkarna nedan finns mer information: