Jelena Zdravkovic, professor vid INstitutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.
Jelena Zdravkovic, professor vid Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Motiveringen till att Jelena Zdravkovic får Bengt G. Lundbergs stipendium är ett led i Institutionen för data- och systemvetenskaps särskilda arbete med att stödja kvinnliga forskare.

Klicka på länkarna nedan för mer information

Om Bengt G. Lundbergs stiftelse

Bengt G. Lundberg (1946-2001), professor vid Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV), hade som sista vilja att donera sin förmögenhet till DSV. Ändamålet med stiftelsen är att stödja institutionens nya professorer ekonomiskt för att de ska få större möjligheter att bedriva sin forskning.

Den första utdelningen från Bengt G. Lundbergs stiftelse skedde år 2006 och gick till professor Louise Yngström, som fick anslag för utökad forskning inom säkerhetsinformatik, 2012 gick anslaget till professor Oliver Popov.