Porträttbild: Jelena Zdravkovic, ny prefekt på DSV/SU. Foto: Åse Karlén.
Jelena Zdravkovic. Foto: Åse Karlén.

Jelena Zdravkovic ser fram emot att leda arbetet på Stockholms universitets största institution.

– Här på DSV finns forskning i framkant och attraktiva utbildningar. Vi ägnar oss åt frågor som har stor relevans för samhället, som digital transformation, artificiell intelligens, hälsoinformatik, säkerhet och integritet.

– Några av de viktigaste uppgifterna för DSV just nu är att rekrytera exceptionella forskare och lärare, och säkerställa högkvalitativ handledning av studenter och doktorander. DSVs styrka sitter i de anställda. Över åren har alla bidragit till att skapa en mycket bra arbetsmiljö, säger Jelena Zdravkovic som är professor i systemanalys med fokus på kravhantering.

Hon har arbetat på DSV sedan 2003 och varit ställföreträdande prefekt sedan 2017. I rollen som prefekt på DSV efterträder hon professor Uno Fors.

Porträttfoto: Uno Fors, tidigare prefekt på DSV/SU. Foto: Eva Dalin/Stockholms universitet.
Uno Fors. Foto: Eva Dalin/Stockholms universitet.

– Mina sju och ett halvt år som prefekt på DSV har varit superroliga och lärorika, men till viss del också utmanande. Inte minst under de två senaste åren med covid-19. Jag vill verkligen tacka alla kollegor och studenter som jag haft förmånen att arbeta tillsammans med. Jag tycker att vi har uppnått en massa saker, bland annat fått till en mycket bra ekonomi, rekryterat många nya lektorer och professorer, samt fördjupat samarbetet med andra institutioner inom Stockholms universitet. Det är jag stolt över, säger Uno Fors.

Han blir kvar som forskare och professor på DSV ett tag framöver.

– Det ska bli kul att ägna mig helhjärtat åt mina forskningsprojekt inom e-hälsa och datorstött lärande. Nu närmast ska jag utveckla de forskningssamarbeten vi har med Karolinska institutet och University of Rwanda. Båda handlar om e-hälsa och lärande, berättar Uno Fors.

Porträttbild: Panagiotis Papapetrou, ny ställföreträdande prefekt på DSV/SU. Foto: Privat.
Panagiotis Papapetrou. Foto: Privat.

Ny ställföreträdande prefekt på DSV är professor Panagiotis Papapetrou. Med det jobbet följer ett ansvar att hålla i regelbundna möten för DSVs seniora forskare. Till Panagiotis Papapetrous egna forskningsintressen hör maskininlärning med tillämpningar inom sjukvården.

– Panagiotis och jag är i färd med att dra upp riktlinjerna för hur DSV ska arbeta under 2022 och kommande år. Det är en väl fungerande verksamhet som har potential att få ännu större genomslagskraft. Det ska bli spännande att fortsätta vara en del av utvecklingen, säger Jelena Zdravkovic.

Kontakta jelenaz@dsv.su.se
uno@dsv.su.se