Oskar Juhlin, professor vid Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.
Oskar Juhlin, professor vid Institutionen för data- och systemvetenskap.

Oskar Juhlin, professor vid Institutionen för data- och systemvetenskap, berättar om när han prövade en digitaliserad halsduk och gick ut på stan - och blev utskrattad.

Oskar berättar vidare att den smarta klocka han har på sig anpassar sig efter hans kläder - med hjälp av mjukvara och algoritmer skapar de mode.

- De här smarta klockorna har skärm. Just i den här appen anpassar sig urtavlans färg i färgval utifrån de andra kläderna man har på sig. Klockan vet hur färgen ska anpassas för att man har en virtuell garderob för sina kläder. Så får man säga till klockan vad man har på sig, förklarar Oskar.

- Vad den här försöker illustrera är att vi får nya ytor på kroppen och man kan tänka sig att de här skärmarna kommer i smycken, på knappar eller på vad som helst. Och då kan man göra mode av mjukvaror, säger Oskar.

Estetiska uttrycket viktigt för att modetech ska slå igenom

Svenska moderådets vd Elin Frändberg berättar att det det estetiska uttrycket är otroligt viktigt för att modetech ska fungera som mode. Hittills har man mest tittat på funktion och inte design.

- Vi som kommer från forskarvärlden har gjort många av de här funktionerna. Det som är nytt för oss är att förstå estetik, att kunna göra algoritmer och mjukvara som förstår, till exempel stil, forsätter Oskar.

Oskar berättar att den kunskap som finns i modevärlden om hur man gör någonting vackert och åtråvärt, den förstås ju väldigt dåligt i IT-världen. Mode och IT är två framgångsrika industrier som aldrig möts, vare sig när det gäller forskning eller innovation.

- Det vi gör, jag och Elin, är att försöka skapa nya mötesplatser, så att de kan jobba tillsammans. En viktig skillnad mellan de här industrierna är att det tar lite olika tid att göra grejerna, inom mode går det väldigt snabbt att ta fram nya produkter. Inom IT tar det längre tid än inom modeindustrin, så för att det ska fungera behöver man bygga de här samarbetsformerna, säger Oskar.

Hur kommer den svenska modevärlden att ändras?

Oskar menar att den svenska modebranschen kommer att bli större. På samma sätt som man flyttade ut textilproduktionen,  så fick vi en industri som består av mycket fler designers och företagande och så kommer utvecklingen att fortsätta.

- När modebranschen väl börjar bygga start-ups och bygga ny teknik, så kommer den att öka – den svenska modebranschen kommer att bli större – och folk kommer att få ökad estetisk variation i kläderna. Det kommer att bli intressantare för folk - och branschen kommer att bli större, avslutar Oskar.

Klicka på länken för att höra hela podcasten "Modetech-landet Sverige och Steve Jobs svarta polo" på webbplasen Digitalisera, 2017-09-01.