Klicka på länken för att läsa artikeln ”Kista: le principal cluster high-tech d’Europe est en Suède” på franska på The Good Lifes webbplats.

Intrycket av att Kista är främsta IKT-kluster i Europa bekräftas direkt när man kommer från tunnelbanan, nästan samtliga  nya byggnader man möter visar välkända namn som Ericsson, IBM, Huawei, Nokia, Oracle, Microsoft, Intel.

Sedan Kista skapades i början på 70-talet har det blivit den svenska vetenskapsstaden och Europas främsta IKT-kluster. I Kista samsas multinationella företag med små och medelstora företag och nya startup-företag. Alla med stor betydelse inom elektronik, IT och telekom.

I Kista knyts industrin samman med offentlig sektor och den akademiska världen i form av en "Triple-Helix-strategi, där KTH och Stockholms universitet utbildar cirka 3000 IT-studenter, men även Handelshögskolan i Stockholm utbildar i Kista.