Porträttbild: Fredrik Blix cybersäkerhetsexpert, data- och systemvetenskap, Stockholms univeristet.
Fredrik Blix, Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet

Det var 30 av sjukhusets servrar som krypterades och det gick inte längre att använda läkarbilar, helikoptrar och ambulanser eller att ta in nya patienter. Efter att polisen upprättat kontakt med hackarna tillhandahölls en digital nyckel för att dekryptera servrarna. Sedan dess har förövarna varit okontaktbara.

Fredrik Blix menar att det är en intressant frågeställning om angripare kan vara juridiskt skyldiga till brottet dråp genom en cyberattack.

– Om man som angripare tar sig in i ett sjukhus servrar och tar informationssystem som gisslan, så får man räkna med att det kan ha konsekvenser för liv och hälsa. Då har man handlat med någon form av uppsåt, så jag tror att det finns goda chanser att de döms, säger Fredrik Blix.

Klicka på länken för att se inslag och läsa mer på Svt Nyheter, 2020-09-19.