Kia Höök, föreståndare för forskningscentret Mobile Life vid Institutionen för data- och systemvetenskap.

Ikeas ledning har, liksom många andra företag, funderat mycket på hur den egna verksamheten kommer att förändras av digitaliseringen. Med allt fler uppkopplade prylar blir det möjligt att samla in mängder av data. Frågan är vem som ska få rätt att använda och tjäna pengar på uppgifterna och hur regelverket ska se ut.

Som medlem av den påhittade Ikea-klubben ”Tillsammans” kan innehållet i hyllan automatiskt uppdateras av innehåll som valts ut baserat på just dina intressen, din livsstil och dina ambitioner i livet. För att bli medlem i klubben måste man godkänna att Ikea får analysera och sälja uppgifter som samlas in via hemmets uppkopplade prylar. Exempelvis var och när du sitter i en viss stol; vad och hur du lagar mat; dina rörelser i sängen samt dina rutiner i badrummet.

Syftet med just ”Tillsammans”-klubben var att oroa. Att få människor att börja fundera på om de verkligen vill att Ikea – eller någon annan – ska få samla in och använda den här typen av information, berättar Kia Höök, föreståndare för forskningscentret Mobile Life och projektledare för katalogen.

Klicka på länken för att läsa krönikan "Möbeljätten utmanar Google" på NyTekniks webbplats

I länken nedan finns mer artiklar om Mobile Lifes fiktiva Ikea-katalog.

Klicka på denna länk för mer information på engelska på Mobile Life Centres webbplats