1. Du är här:
  4. Om oss
  5. Nyheter
  6. Miljöforskning möter dramatik i nytt projekt

Miljöforskning möter dramatik i nytt projekt

I projektet Människans scen möter forskare från olika discipliner dramatiker, regissörer och andra scenkonstnärer och undersöker olika aspekter av vad det innebär att vara människa i vår nya tidsålder.

Många forskare menar att vi är på väg in i en helt ny geologisk era, antropocen, som kännetecknas av människans dominans på jorden och hur vi påverkar fundamentala system som klimat, vatten och skogar. Vi människor står inför ett antal globala utmaningar som ingen längre kan värja sig för. Vad innebär detta? För samhället och för var och en av oss?

Projektet syftar till att utveckla nya samarbetsformer för att belysa dessa viktiga forskningsfrågor men ska även leda till nyskriven dramatik.

Medverkande forskare

Från Stockholms universitet medverkar miljöforskare från flera ämnen; professor Emily Boyd samt Miriam Huitric och Fredrik Moberg, båda fil.dr, från Stockholm Resilience Centre, Kevin Noone, professor vid Institutionen för miljövetenskap och analytisk kemi, Helena Pedersen, fil.dr vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen och Anna Roosvall fil.dr vid Institutionen för mediestudier.

Rebecca Forsberg, konstnärlig ledare för RATS Teater (Research in Arts and Technology in society), som har nära band till Institutionen för Data- och Systemvetenskap deltar också i projektet.

Från Stockholm Environment Institute (SEI) medverkar forskarna Nina Weitz, Maria Osbeck och Henrik Carlsen.

Medverkande dramatiker

De dramatiker, regissörer och andra scenkonstnärer som medverkar i projektet är komikern Özz Nûjen, Jenny Jägerfeld, psykolog och författare, Gertrud Larsson, dramatiker och satiriker samt regissörerna Karl Dunér och Natalie Ringler.

Projektet drivs av Dramaten och miljöforskningsinstitutet SEI och Postkodlotteriets Kulturstiftelse är huvudfinansiär. Resultatet redovisas på Dramatens lilla scen den 7 december.

Bokmärk och dela Tipsa

Studieadministration:
Studentexpedition och studievägledning

Besöksadress: Borgarfjordsgatan 12 (Nodhuset), Campus Kista
Hitta till DSV

Postadress: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet, Postbox 7003, 164 07 Kista

Fakturaadress: Stockholms universitet, 323 DSV, Postbox 50741, 202 70 Malmö

Org.nr: 20 21 00 30 62
VAT: SE202100306201

Telefon: (växel): 08-16 20 00
Telefax: 08-703 90 25

Telefon personal

Godsleveransadress: Borgarfjordsgatan 8, lastkajen, Kista Telefon: 08-16 16 22, 08-674 74 98 Mottagningstider: måndag till fredag, kl. 09:00-15:00

Fler kontaktuppgifter finns i länken nedan.