Oskar Juhlin, professor vid Institutionen för data- och systemvetenskap.

Det finns väldigt mycket att göra när det handlar om modets digitalisering om man är en it-intresserad professor som jag är, säger Oskar Juhlin.

- I framtiden kommer vi att se kunna mode som kommer genom mjukvara. Vi kommer att ha fler skärmar på oss, till exempel på knappar och bältesspännen. Och det visuella uttryck som idag sitter färdigt i plagget vi köper kommer istället att skapas av mjukvaror och tjänster. Då kan man använda hela datavetenskapens kunskap för att förstå vad som är just din stil och skapa dina kläders visuella uttryck utifrån det, berättar Oskar.

- Och om modeindustrin kan lära sig att göra tjänster innebär det en enorm potential för modebranschen och enorma möjligheter och de kommer att kunna tjäna ännu mer pengar, men då måste vi också ändra våra sätt att forska och göra innovationer inom det här området, säger Oskar Juhlin.

Pressklipp

I inslaget får du höra Oskar bland annat berätta om hur du enkelt kan matcha din smarta klocka med dina kläders kulörer, men också om den enorma tekniska potential som finns inom fenomenet mode och hur betydelsefulla mjukvaror i framtiden kommer att vara för modets visuella uttryck .

Klicka på länken för att höra intervjun med Oskar Juhlin i SR P4 Morgon i Norrbotten (2016-05-26), inslaget startar vid ca 3:11 i programmet.