oskar Juhlin, professor vid Institutionen för data- och systemvetenskap
Oskar Juhlin, professor vid Institutionen för data- och systemvetenskap

Det handlar om ett helt nytt sätt att avgöra vilka kläder vi i framtiden ska bära. Om en ny interaktiv teknik för direktrespons från den publik, som exempelvis följer en livesänd modevisning via sin egen hemdator eller smartphone. En teknik där åskådaren i realtid avgör genom att peka och klicka på individuella plagg som visas upp på catwalken och sedan säger om de gillar eller inte gillar vad de ser.

Tekniken innebär också att publikens respons ger en bättre koll på vilka plagg som ska ligga till grund för hur produktion, volym och sälj ska styras. Otroligt viktigt i den här processen är att man kan styra produktionen och minska den stora överproduktionen inom modebranschen och istället komma närmare behoven, berättar Oskar Juhlin.

Klicka på länken för att läsa mer och höra inslaget "Modeveckan följer publikens klick" i SR Nyheter Ekot