Fredrik Blix, universitetslektor, Institutionen för data- och systemvetenskap
Fredrik Blix, Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

”Man måste förstå att tjänsterna själva uppfattar vad jag tar del av och de lär sig vad jag kan kunna komma att tro på eller tycka, och så får innehållsleverantörer och annonsörer tillgång till dessa mina svagheter – så att deras kampanjer får maximal effekt. De väljer den som är lättledd. Den som kan påverkas.”.

Vidare menar Blix att när tekniska lösningar för förstärkt verklighet blir lätt tillgängliga kommer den virtuella verkligheten inte längre gå att skilja från reell verklighet. Tillsammans med tjänsters artificiella intelligens kommer vi att serveras diametralt motsatta världsbilder.

”Det vi har framför oss om det här får fortsätta – det är kort och gott krig. Samhälleliga motsättningar, som aldrig kommer att kunna lösas. Den totala upplösningen av samhällskontraktet.”

Klicka på länken för att läsa hela debattartikeln ”Jag är radikaliserad på nätet – och livrädd” av Fredrik Blix på Aftonbladet Debatt, 2020-09-19.