Professor Donna Strickland, Nobelpriset i fysik 2018.
Professor Donna Strickland besöker Institutionen för data- och systemvetenskap.

Donna Strickland togs emot av bland annat institutionens prefekt Uno Fors som visade henne runt och berättade om institutionens verksamhet. Vid besöket deltog även Stockholms skolborgarråd Lotta Edholm (L) och representanter från Kista Science City och Ericsson AB.

Under rundturen besöktes centrat Egovlab, där beskrevs EU-projektet Co-Inform som kompletterar EU:s strategi att tackla desinformation och ”fake news” på nätet.

Digital Art Center besöktes också, en utställningsmiljö där forskningskommunikation presenteras med hjälp av konstnärlig gestaltning. Här fick Strickland se utställningarna ”Barnens Nobel”, där förskolebarn tolkat Nobelprisvinnares resultat i bild, och ”Molecular Machines”, som tagits fram i ära till 2016 års prisvinnare i kemi Jean-Pierre Sauvage, Sir J. Fraser Stoddart och Bernard L. Fering.

Nobelpristagaren besökte även gymnasieskolan Stockholm Science and Innovation School med inriktning forskning och innovationer. Skolan drivs i nära samarbete med bland annat Stockholms universitet och ligger liksom Institutionen för data- och systemvetenskap i Kista, en stadsdel där många invånare är låginkomsttagare och invandrade från andra länder. Här fick Strickland höra hur skolan arbetar med att utveckla ett entreprenörsperspektiv och rustar eleverna inför högre studier och vetenskaplig forskning.

Klicka på länkarna nedan för mer information:

Nobelföreläsningar 2018 hos Stockholms universitet

Donna Strickland och hennes kollega Gérard Mourou får Nobelpriset för en metod som möjliggör konstruktionen av lasersystem som skär exakta snitt, vilket bland annat används vid ögonoperationer. Den 8 december håller Strickland en öppen föreläsning hos Stockholms universitet.

Klicka på länken för att läsa mer om Nobelföreläsningarna 2018