– Jag ser många fördelar med samarbetet. SU är en stark partner som med kunskap, forskning och innovation och kan bidra till att utveckla Dramatens verksamhet.  Samarbetet går också i linje med Dramatens uppdrag inom många områden. Här finns dessutom 35 000 studenter och 5 500 anställda gentemot vilka vi kan förtydliga vår roll som folkbildare och nå nya målgrupper, säger Eirik Stubø.

– Det finns en stor potential för utvecklat samarbete med Dramaten utöver det som redan finns inom teatervetenskapen. Stockholms universitet hoppas kunna bidra med samarbeten som på olika sätt kopplar till vår forskning och utbildning, men också med att föra ut teater till människor som normalt inte går dit, säger Astrid Söderbergh Widding.

Vid Institutionen för data- och systemvetenskap och Företagsekonomiska institutionen pågår förberedelser för både C- och D-uppsatser. Bland annat en uppsats om publikundersökningar med syfte att kartlägga Dramatens publik och en uppsats kring ekonomistyrning, med syfte att ta fram ett antal nyckeltal för att kunna analysera Dramatens verksamhet bättre.

Dramaten och Stockholms universitet har tidigare samarbetat kring olika projekt. Men med ett samarbetsavtal skapas rutiner och processer för ett långsiktigt samarbete som är personoberoende. Enskilda projekt placeras i ett tydligare sammanhang och får därmed större effekt. Arbetet kommer ledas och årligen utvärderas av en styrgrupp där rektor och teaterchef finns representerade.

För att ta del av specialerbjudandet för universitetets studenter och anställda, gå in på www.dramaten.se/su