Rebecca Forsberg, teaterregissör, vid Institutionen för data- och systemvetenskap.
Rebecca Forsberg, teaterregissör vid Institutionen för data- och systemvetenskap.

– Det handlar om ett tunnelbanetåg som rör sig med en hiskelig fart och är väldigt svår att stoppa. för varje station kommer vi närmre och närmre en global kris, förklarar regissör Rebecca Forsberg vid Institutionen för data- och systemvetenskap.

Pjäsen Antropocen - människans scen utspelar sig i en förort till den fiktiva staden Tebe.

– Människorna i förorten får inte komma in till den stora staden för att det är så mycket avgaser som har förpestat den. Därför har man skapar stora murar och stora klyftor.

Pjäsen kom till genom ett miljö- och klimatprojekt i Kista Bibliotek. Här har forskare, regissörer och dramatiker experimenterat med olika sätt att dela med sig av sina reflektioner kring miljön.

Klicka på länken för att höra inslaget "Vi måste ta det på allvar" i SR:s P4 Stockholm

Mer information om pjäsen

Klicka på länken för att läsa mer om Antropocen - männsiskans scen på Dramatens hemsida

Klicka på länkarna nedan för fler pressklipp